Door de uitbreiding van de modellenlijn, inclusief de nieuwe aandrijfconcepten, de flinke groei van het merk en de steeds veeleisender wordende klant, moet er worden nagedacht over toekomstige kwaliteitsnormen. Stefan Knirsch, directeur van de kwaliteitsafdeling van Porsche, heeft voor alle delen van het bedrijf een kwaliteitsconcept met uniforme standaarden en doelen opgesteld. "Het afleveren van een perfect en fascinerend product is voor ons het enige dat telt. Dat is het hele verhaal. Klanten die exclusieve producten kopen, verwachten in alle opzichten premiumkwaliteit."

Knirsch denkt dat de kwaliteit van een merk pas geloofwaardig is als de ervaring van de koper perfect is, zowel vóór,  tijdens en lang na de aankoop. Wat betreft de aflevering gelooft hij wel in individuele oplossingen. "Daarbij komen we tegemoet aan de verschillende culturele behoeften van onze klanten. Onze empathie is nog het beste te vergelijken met de manier waarop we onze sportauto’s geschikt maken voor de diverse klimatologische omstandigheden in de 110 markten wereldwijd. Dat is óók kwaliteit."

Wolfgang Leimgruber, in de rvb verantwoordelijk voor productie en logistiek, vindt dat de transparantie van het  productieproces één van de belangrijkste zekerheden is voor de hoge kwaliteit van de auto’s. "Alle medewerkers verfijnen voortdurend hun productiemethoden, die wereldwijd een voorbeeld zijn, ook voor andere industrieën." Porsche werkt er bovendien constant aan om de toeleveranciers dezelfde principes te laten hanteren. Of er nieuwe mannieren zijn gevonden om de kwaliteit te waarborgen, is niet bekend (gemaakt).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding