‘Studeren op HAN geeft garantie op een baan’

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) herbergt onder meer de HTS Autotechniek. De groei zit erin, maar dat moet ook, zegt docent bedrijfskundeKoen Lau in de Oliebollen-editie van AM.

Lau is blij met de groei in het aantal studenten, maar noemt die ook gewoon noodzakelijk. "We zijn dit studiejaar gegroeid van tweehonderd naar 263 studenten. Maar we moeten naar driehonderd studenten per jaar want daar vraagt de industrie om. We worden gebeld met de vraag of we nog stagiairs en afgestudeerden hebben. Negentig procent van onze studenten heeft binnen twee maanden na afstuderen een baan." Op de pas gehouden open dag verschenen weer 220 potentiële studenten en bovendien is er tegenwoordig ook een belangrijke instroom vanuit het ROC. "Die leerlingen volgen in het derde en vierde jaar van het ROC tegelijkertijd de opleiding tot de propedeuse van de HTS. Ze volgen daarvoor deels andere lessen met meer aandacht voor vakken als wiskunde, mechanica en natuurkunde. En ze volgen ook al colleges op de HAN." 

HTS-er als receptionist

De noodzaak tot hoger geschoold technisch personeel is voor de autobranche evident. "Monteurs en receptionisten moeten veel meer systeemdenkers worden en diagnosespecialisten. In een auto zitten tientallen computers, alles werkt samen. Je ziet inmiddels ook veel HTS-ers die receptionist worden. Bij Henk Scholten (Volvo-dealer, red.) lopen er drie. Dat is heel verstandig want autobedrijven hebben niet alleen te maken met de steeds complexer wordende auto’s maar ook met klanten die veel meer eisen. Consumenten weten veel meer dan vroeger en ze weten precies wat ze willen. Ze zijn mondiger. Daar moet je mee kunnen omgaan."

Talentvol personeel verdwijnt

Veel ondernemers laten qua opleidingen helaas nog verstek gaan, vindt Lau. "Met name in de dealerwereld wordt momenteel weinig verdiend dus zeggen ondernemers dat ze geen geld hebben voor opleidingen. Men laat de monteurs hier en daar een cursus doen en dat is het. Maar daarmee ga je het niet redden, het totale niveau moet omhoog. Je ziet het gewoon op je afkomen, er is echt geen ontsnappen mogelijk."

Maar het talentvolle personeel van die ondernemers ziet het wel en zij volgen een deeltijdopleiding aan de HTS. "Ik heb eens onderzocht hoe dat nu precies zit. Het blijkt dus dat bijna zestig procent van alle studenten die de deeltijdopleiding volgen, de opleiding zélf betalen. Maar vervolgens blijkt ook dat van hen acht van de tien voor het eind van hun studie al een andere baan hebben, die zijn dus niet loyaal aan hun werkgever. Bij de studenten die op kosten van de baas studeren, blijkt juist dat ze op een enkeling na allemaal blijven. Maar dan meteen ook in een andere functie. Ik vind dat nogal veelzeggend."  De kosten voor een werkgever kunnen geen argument zijn om te weigeren, vindt Lau. "Je hebt het over vijftienhonderd euro per jaar. En je hoeft zo’n medewerker, die dus van heel veel motivatie blijk geeft, maar één middag per week vrij te geven."

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

‘Studeren op HAN geeft garantie op een baan’ - Automobielmanagement.nl

‘Studeren op HAN geeft garantie op een baan’

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) herbergt onder meer de HTS Autotechniek. De groei zit erin, maar dat moet ook, zegt docent bedrijfskundeKoen Lau in de Oliebollen-editie van AM.

Lau is blij met de groei in het aantal studenten, maar noemt die ook gewoon noodzakelijk. "We zijn dit studiejaar gegroeid van tweehonderd naar 263 studenten. Maar we moeten naar driehonderd studenten per jaar want daar vraagt de industrie om. We worden gebeld met de vraag of we nog stagiairs en afgestudeerden hebben. Negentig procent van onze studenten heeft binnen twee maanden na afstuderen een baan." Op de pas gehouden open dag verschenen weer 220 potentiële studenten en bovendien is er tegenwoordig ook een belangrijke instroom vanuit het ROC. "Die leerlingen volgen in het derde en vierde jaar van het ROC tegelijkertijd de opleiding tot de propedeuse van de HTS. Ze volgen daarvoor deels andere lessen met meer aandacht voor vakken als wiskunde, mechanica en natuurkunde. En ze volgen ook al colleges op de HAN." 

HTS-er als receptionist

De noodzaak tot hoger geschoold technisch personeel is voor de autobranche evident. "Monteurs en receptionisten moeten veel meer systeemdenkers worden en diagnosespecialisten. In een auto zitten tientallen computers, alles werkt samen. Je ziet inmiddels ook veel HTS-ers die receptionist worden. Bij Henk Scholten (Volvo-dealer, red.) lopen er drie. Dat is heel verstandig want autobedrijven hebben niet alleen te maken met de steeds complexer wordende auto’s maar ook met klanten die veel meer eisen. Consumenten weten veel meer dan vroeger en ze weten precies wat ze willen. Ze zijn mondiger. Daar moet je mee kunnen omgaan."

Talentvol personeel verdwijnt

Veel ondernemers laten qua opleidingen helaas nog verstek gaan, vindt Lau. "Met name in de dealerwereld wordt momenteel weinig verdiend dus zeggen ondernemers dat ze geen geld hebben voor opleidingen. Men laat de monteurs hier en daar een cursus doen en dat is het. Maar daarmee ga je het niet redden, het totale niveau moet omhoog. Je ziet het gewoon op je afkomen, er is echt geen ontsnappen mogelijk."

Maar het talentvolle personeel van die ondernemers ziet het wel en zij volgen een deeltijdopleiding aan de HTS. "Ik heb eens onderzocht hoe dat nu precies zit. Het blijkt dus dat bijna zestig procent van alle studenten die de deeltijdopleiding volgen, de opleiding zélf betalen. Maar vervolgens blijkt ook dat van hen acht van de tien voor het eind van hun studie al een andere baan hebben, die zijn dus niet loyaal aan hun werkgever. Bij de studenten die op kosten van de baas studeren, blijkt juist dat ze op een enkeling na allemaal blijven. Maar dan meteen ook in een andere functie. Ik vind dat nogal veelzeggend."  De kosten voor een werkgever kunnen geen argument zijn om te weigeren, vindt Lau. "Je hebt het over vijftienhonderd euro per jaar. En je hoeft zo’n medewerker, die dus van heel veel motivatie blijk geeft, maar één middag per week vrij te geven."

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding