GMTO: praktijkgerichte trainingen auto-elektronica steeds zeldzamer

Als trainingsinstituut dat gericht is op het ontwikkelen en verzorgen van trainingen op het gebied van auto-elektronica weet GMTO als geen ander wat er bij de opleiding tot diagnosespecialist komt kijken.

Het bedrijf wil met praktijkgerichte opleidingen een algemeen kennisniveau bij garagisten bewerkstelligen waarmee een garagebedrijf storingen voor 80 procent zelf kan verhelpen, voor het overige deel kan men terecht bij een GMTO Diagnose Specialist.

GMTO heeft zichzelf ten doel gesteld om monteurs die hiervoor de capaciteiten hebben op te leiden tot diagnosespecialist die zo efficiënt werken dat de gemaakte uren ook daadwerkelijk in rekening gebracht kunnen worden. Dat klinkt logisch, maar volgens Joan Schilder, directeur van trainingsinstituut GMTO, is de praktijk vaak anders. "Veel universele garages zijn meer tijd kwijt dan nodig aan diagnose stellen, waardoor ze het gevoel hebben dat ze dit niet kunnen doorberekenen aan de klant", legt hij uit. "Als de materiaalkosten laag zijn, dan kiest menig garagehouder ervoor om in plaats van de gemaakte 3 uur slechts 1 uur voor diagnose stellen in rekening te brengen. Wij streven ernaar om de zoektocht zo kort mogelijk te maken, zodat hij ook kan worden doorberekend."

Hoewel monteurs mensen zijn die gewend zijn om te werken met hun handen, wordt er bij technische trainingen steeds minder praktijkles gegeven. Schilder: "We zijn het enige trainingsinstituut dat zo praktijkgericht werkt. Dat blijft bij monteurs nu eenmaal beter hangen dan theorieles of e-learning." Omdat er bij GMTO klassikaal en praktijkgericht wordt lesgegeven, kunnen de cursisten de opgedane kennis ook goed toepassen. "GMTO is het enige trainingsinstituut dat klassikaal traint en de werking van bijvoorbeeld meet- en regelsystemen op de vloer laat zien", aldus Schilder. "De omschakeling van een computerscherm naar de praktijk blijkt vaak namelijk lastig te zijn. Wij halen die stap eruit en zorgen ervoor dat de opgedane kennis praktisch kan worden toegepast." Volgens hem is het belang van bijscholing voor werkplaatspersoneel groter dan ooit. "Je ziet bij universele bedrijven nog wel eens dat men auto’s doorschuift naar dealers. Daarmee verlies je feitelijk je bestaansrecht en als je niet uitkijkt, gaat de betreffende dealer er met je klant vandoor. Het is dan ook van levensbelang om bij te blijven op technisch gebied."

Met de oprichting van een netwerk van GMTO Diagnose Specialisten is GMTO bezig om autobedrijven die zich ten doel hebben gesteld om zich op elk denkbaar front te specialiseren in storingsdiagnose te voorzien van een kwaliteitslabel. Als een bedrijf zich GMTO Diagnose Specialist wil noemen, moet het deelnemen aan alle trainingen (elk jaar verschijnen drie nieuwe trainingsmodules die elk een dag duren) en beschikken over de juiste diagnose- en meetapparatuur. In het afgelopen jaar hebben 50 bedrijven dit keurmerk gekregen, eind van dit jaar moeten dat er 110 zijn.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

GMTO: praktijkgerichte trainingen auto-elektronica steeds zeldzamer - Automobielmanagement.nl

GMTO: praktijkgerichte trainingen auto-elektronica steeds zeldzamer

Als trainingsinstituut dat gericht is op het ontwikkelen en verzorgen van trainingen op het gebied van auto-elektronica weet GMTO als geen ander wat er bij de opleiding tot diagnosespecialist komt kijken.

Het bedrijf wil met praktijkgerichte opleidingen een algemeen kennisniveau bij garagisten bewerkstelligen waarmee een garagebedrijf storingen voor 80 procent zelf kan verhelpen, voor het overige deel kan men terecht bij een GMTO Diagnose Specialist.

GMTO heeft zichzelf ten doel gesteld om monteurs die hiervoor de capaciteiten hebben op te leiden tot diagnosespecialist die zo efficiënt werken dat de gemaakte uren ook daadwerkelijk in rekening gebracht kunnen worden. Dat klinkt logisch, maar volgens Joan Schilder, directeur van trainingsinstituut GMTO, is de praktijk vaak anders. "Veel universele garages zijn meer tijd kwijt dan nodig aan diagnose stellen, waardoor ze het gevoel hebben dat ze dit niet kunnen doorberekenen aan de klant", legt hij uit. "Als de materiaalkosten laag zijn, dan kiest menig garagehouder ervoor om in plaats van de gemaakte 3 uur slechts 1 uur voor diagnose stellen in rekening te brengen. Wij streven ernaar om de zoektocht zo kort mogelijk te maken, zodat hij ook kan worden doorberekend."

Hoewel monteurs mensen zijn die gewend zijn om te werken met hun handen, wordt er bij technische trainingen steeds minder praktijkles gegeven. Schilder: "We zijn het enige trainingsinstituut dat zo praktijkgericht werkt. Dat blijft bij monteurs nu eenmaal beter hangen dan theorieles of e-learning." Omdat er bij GMTO klassikaal en praktijkgericht wordt lesgegeven, kunnen de cursisten de opgedane kennis ook goed toepassen. "GMTO is het enige trainingsinstituut dat klassikaal traint en de werking van bijvoorbeeld meet- en regelsystemen op de vloer laat zien", aldus Schilder. "De omschakeling van een computerscherm naar de praktijk blijkt vaak namelijk lastig te zijn. Wij halen die stap eruit en zorgen ervoor dat de opgedane kennis praktisch kan worden toegepast." Volgens hem is het belang van bijscholing voor werkplaatspersoneel groter dan ooit. "Je ziet bij universele bedrijven nog wel eens dat men auto’s doorschuift naar dealers. Daarmee verlies je feitelijk je bestaansrecht en als je niet uitkijkt, gaat de betreffende dealer er met je klant vandoor. Het is dan ook van levensbelang om bij te blijven op technisch gebied."

Met de oprichting van een netwerk van GMTO Diagnose Specialisten is GMTO bezig om autobedrijven die zich ten doel hebben gesteld om zich op elk denkbaar front te specialiseren in storingsdiagnose te voorzien van een kwaliteitslabel. Als een bedrijf zich GMTO Diagnose Specialist wil noemen, moet het deelnemen aan alle trainingen (elk jaar verschijnen drie nieuwe trainingsmodules die elk een dag duren) en beschikken over de juiste diagnose- en meetapparatuur. In het afgelopen jaar hebben 50 bedrijven dit keurmerk gekregen, eind van dit jaar moeten dat er 110 zijn.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding