In parallelsessies komen de onderwerpen ‘Retail in 2019’ en de ‘Werkplaats in 2019’ aan de orde en bovendien maken we nog een uitstapje naar het inmiddels veelgehoorde fenomeen Crowd Funding.

 

Hier het voorlopige programma van het Congres Duurzame Mobiliteit.

 ‘Aandrijftype Waterstof’  door prof. Ad van Wijk (TU Delft)

Volgend jaar komt de Toyota FCEV op de markt en ook Hyundai  ‘gokt’ op waterstof als toekomstige energiedrager voor autovoertuigen. Het succes van de waterstofauto is sterk afhankelijk van de ontwikkeling op gebied van infrastructuur, zoals het verlagen van de kosten door grotere productie en door het gebruik van minder dure materialen. In Duitsland wil Mercedes een dergelijke infrastructuur aanleggen samen met vijf oliemaatschappijen. Ook in Nederland staan al een aantal waterstofstations en wordt getest met een vuilnisauto in regio Helmond. Tijdens zijn presentatie gaat prof. Van Wijk verder in op de technologische ontwikkeling en huidige bottlenecks.

‘Aandrijftype Verbrandingsmotor’ – Jan Wouters (NCAD / AutomotiveNL)

De huidige verbrandingsmotor kent een behoorlijk ontwikkelingspotentieel. De technologische richting voor de komende vijf tot tien jaar is goed vastgelegd en dus ook de resultaten hiervan. Leidend daarbij is de Europese wetgeving met betrekking tot CO2 en schadelijke uitlaatgassen. De verbrandingsmotor wordt meer en meer geëlektrificeerd (waterpomp, primaire turbo etc.) en het optimale toerental wordt steeds verder verbreed.

‘Aandrijftype Elektrisch’ – Frank Rieck (Hogeschool Rotterdam)

De elektrische auto zit in de lift. Het succes van het overheidsbeleid is onmiskenbaar. Behalve het overheidsbeleid zien we ook dat de technologische vooruitgang groot is, waarbij veel onderzoek wordt gedaan naar nieuwe accutechnologieën. Tesla bouwt binnenkort een megagrote accufabriek samen met Panasonic om de kosten van de accu te verlagen en zodoende een transitie naar elektrisch rijden mogelijk te maken. In Duitsland stelt men zich gereserveerder op omtrent het succes van de elektrische auto, waarbij Daimler vooral denkt aan een plug-in hybride als elektrificatie en BMW aangeeft dat de elektrische auto waarschijnlijk minder geschikt is voor lange afstanden.

‘Crowdfunding’ – Tom Vroemen (CrowdAboutNow)

De bank geeft niet thuis. Wat nu? Kansen maar geen cash? Crowdfunding-specialist Tom Vroemen, door dagblad Trouw opgenomen in de Top 100 van ‘duurzame’ Nederlanders, is de onbetwistbare fundraiser op dit gebied. Op ons congres geeft hij een inkijkje hoe de financiële wereld duurzaam op de kop wordt gezet.

Parallelsessie: ‘Retail in 2019’ – Vincent Jorritsma (Innovam)
Parallelsessie: ‘De werkplaats in 2019′ – Eric van ’t hof (Innovam)
Parallelsessie
Parallelsessie

 

Hier meer informatie en inschrijven