“We zien bij de universele autobedrijven een groep die de EV omarmt, een groep die afwacht en een, weliswaar kleiner wordende, groep die ervan overtuigd is dat de EV een nicheproduct blijft”, stelt Leo Fransen, algemeen directeur van Innovam. “We organiseren ook in samenwerking met BOVAG roadshows om ondernemers duidelijk te maken dat grootschalig EV-onderhoud dichterbij is dan men denkt.” Nu de verwachting is dat de onderhoudsbehoefte door de opkomst van de EV met 30 procent zal gaan dalen, is er werk aan de winkel. Om met name de universele bedrijven te helpen het EV-onderhoud te faciliteren, hebben Innovam en AutoNiveau EDGe Mobility gelanceerd. Inmiddels beschikken twintig autobedrijven over dit keurmerk. “Dit keurmerk betreft onder andere de opleiding en certificering van personeel. Via onze exameninstituut maken we de eisen voor certificering openbaar en stellen de examinering open. Je kan dus niet alleen middels onze eigen trainingen worden gecertificeerd, maar ook via van andere opleiders”, vertelt Fransen. “We bieden ondernemers een compleet pakket aan: opleidingen, kennis en support inclusief remote diagnostics, een hoogvolt gereedschapset, veiligheidsmiddelen, een eigen laadpaal en communicatiemiddelen richting de klant. Dit alles vanaf 3000 euro voor de aansluitkosten en een kleine maandelijks bijdrage.”

Procesverbetering

Een tweede initiatief dat Innovam  heeft opgestart, is Performance Support. “Daarmee ondersteunen we ondernemers in de mobiliteitssector met zaken als HR-issues, digitalisering, marketing, leadopvolging en procesverbetering. Het bundelt onze eerdere initiatieven WePowerPeople en WeBuildRetail”, aldus Fransen. “We kijken niet alleen naar het opleidingsniveau, maar ook naar bijvoorbeeld het personeelsbeleid en het lead tot sales-proces. Daar zit vaak nog wel ruimte voor verbetering.”

Werken met E-voertuigen

Verder heeft Innovam ook de opleidingen aangepast op de aangescherpte NEN 9140-norm, die betrekking heeft op het veilig werken met E-voertuigen. Het opleidingsinstituut was overigens ook nauw betrokken bij de totstandkoming daarvan. Fransen: “We kijken terug op een succesvol jaar, maar het kost ons wel steeds meer moeite om met name technische trainers en goede projectleiders te vinden. Ik verwacht in bredere zin ook dat de schaarste op het gebied van technisch personeel in 2020 zal aanhouden in de autobranche. Wij spelen daar onder meer op in door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op te leiden in bedrijfsscholen en zo weer in het arbeidsproces en in de autobranche te trekken.”

Foto: Robin Britstra

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding