Dat IVA Driebergen alleen opleidt voor de automotive wereld neemt marketing coördinator Caspar Lecluse onmiddellijk weg. De oud-student is inmiddels alweer ruim 10 jaar verbonden aan de IVA. “De helft van onze studenten zoekt het in de mobiliteitswereld en de andere helft daarbuiten. Studenten kiezen in toenemende mate voor de IVA als business opleiding. Onze nautische businessopleiding levert inmiddels ook enkele tientallen commerciële talenten per jaar af. Net als onze automotive studenten hebben zij direct na het afstuderen een baan of ze studeren verder.” Bij de automotive-mannen en -vrouwen hoeft dat overigens niet altijd bij de vierwielers te zijn. “Kijk, we leren ze ondernemen. We zien dat onze studenten overal succesvol worden ingezet of vaak zelf een onderneming starten.”

Horizon

Algemeen directeur Iriks verlegt de horizon nog iets verder. “Eigenlijk leiden wij ze op voor beroepen die er nog niet zijn. Ons onderwijs zorgt ervoor dat ze toekomstbestendig zijn voor iedere situatie. Ze gaan iets doen waarvan we nu nog niet weten wat dat zal zijn.” Caspar Lecluse: “Belangrijk is, maar wordt nog meer, ben jij iemand waarmee je graag zaken doet? Heb je inlevingsvermogen, hoe presenteer je jezelf, kun je kritisch denken, kun je omgaan met grote hoeveelheden data? Snap jij de behoeften van de customer journey en beschik jij over 21st century skills?”

Genieten

De IVA onderricht niet alleen in economie, marketing en finance. Studenten maken ook een persoonlijke ontwikkeling door via de ervaring die ze op de business school hebben opgedaan. “Dat wordt gestaafd door de verhalen die we terugkrijgen. Heerlijke positieve verhalen die niets te maken hebben met de cijfers die ze halen.” Joop Iriks geniet zichtbaar. “En eigenlijk is het helemaal niet zo nieuw. Onze oprichter Geerlig Riemer zei in 1930: ‘De branche zoals die zich nu ontwikkelt, heeft behoefte aan mensen met verstand van zaken. En vooral aan mensen die heel aardig zijn.’ Het contact tussen mensen bepaalt het succes in business. De menselijke maat is leading. Niet de procedures.”

Nieuwe studierichtingen

Dit jaar bestaat de IVA 90 jaar. Vanuit de autobranche gestart is er uitgebreid naar de nautische wereld. Dat lijkt niet de laatste branche te zijn waar de IVA haar vleugels naar uit wil slaan. Lecluse: “Er zijn genoeg branches waar wij in een behoefte kunnen voorzien. Wij bieden naast kennis de broodnodige tools om zakelijk succesvol te worden.” Joop Iriks: “Wij denken na over nieuwe studierichtingen, waarin ons DNA zit verankerd. Verstand van business en emotie, waardoor de interactie tussen mensen tot succes leidt.”

Foto: Robin Britstra