Innovam: ‘Je moet echt actief investeren in kennis en kunde’

brand story

De ontwikkelingen in de auto-industrie gaan razendsnel en de modellen die vandaag de dag van de band rollen, lijken steeds meer op rijdende computers. Deze technologische revolutie heeft grote gevolgen voor het leven in de werkplaats, benadrukt Leo Fransen, directeur van opleider in de mobiliteitsbranche Innovam. “Jezelf continu blijven ontwikkelen is écht een must om bij te blijven en de klant te kunnen blijven bedienen.”

Wat komt er op de branche af? Digitalisering, telematica en connectiviteit zijn aan de orde van de dag. En het aantal nieuwe elektrische modellen neemt in rap tempo toe. Zijn al deze ontwikkelingen voor garagebedrijven nog wel bij te benen? “Ja, maar het gaat zeker niet vanzelf”, stelt Fransen. “Je moet echt actief investeren in kennis en kunde.”

Niet alleen bij dealerbedrijven, maar ook bij merkonafhankelijken groeit het besef dat inspelen en voorbereiden op nieuwe technologie essentieel is om ook in de toekomst succesvol te blijven. “We helpen onze klanten en hun medewerkers daar graag bij. Maar je moet ook graag geholpen willen worden natuurlijk. Er zijn ook bedrijven die denken ‘het zal mijn tijd wel duren’. Met die houding ga je het niet redden. Je moet juist nu vol aan de bak.”

Interesse in techniek

Volgens Fransen is er vooral heel veel behoefte aan kennis op het gebied van ICT en elektronica. In vergelijking met oudere auto’s zit er in nieuwe modellen steeds meer technologie. Per merk en type kan dit behoorlijk verschillen. “Monteurs die hun opleiding afgerond hebben, gaan het veld in. Maar als je niet regelmatig je kennis en kunde opfrist, dan ga je op den duur de slag missen.” Kennis van nieuwe ontwikkelingen en innovaties is zeker niet leeftijdsgebonden, benadrukt Fransen. “Dat wordt nog wel eens – en in mijn ogen te gemakkelijk – gedacht. Dat oudere monteurs te weinig in affiniteit zouden hebben met nieuwe technologie. Maar het gaat in mijn ogen om iets anders: ben je daadwerkelijk geïnteresseerd in techniek? En dat heeft an sich niets met leeftijd te maken.”

Persoonlijk opleidingsplan

Maar hoe weet je waar medewerkers behoefte aan hebben? “Bij Innovam bieden we een persoonlijk opleidingsplan aan. We willen het vooral heel praktisch maken voor deelnemers. We beginnen met een entreetoets om te bepalen waar mensen staan. Op basis daarvan maken we een plan de campagne. Waarom zou je het totale programma doorlopen als dat niet nodig is? Wij geloven vooral in heel gericht opleiden.”

De huidige technologische ontwikkelingen zorgen er ook voor dat het vakgebied van training en opleiding volop in beweging is. “Digitalisering en connectiviteit gaat ook aan ons natuurlijk niet voorbij. Nieuwe technologie biedt volop mogelijkheden voor ‘blended learning’, een mengvorm van face-to-face en ICT-gebaseerde onderwijsactiviteiten, leermaterialen en tools. Hoe zorg je ervoor dat deelnemers zoveel mogelijk leren? Hoe houd je ze zo goed mogelijk bij de les? En wat is de beste mix tussen virtuele lessen en fysieke bijeenkomsten?”

Motivatie en leerplezier

Vanwege de coronamaatregelen moest Innovam ook overschakelen op digitaal lesgeven. “Natuurlijk hebben de ontwikkelingen van afgelopen jaar het online opleiden versneld. Wij hebben zelf alles in huis om dit zo optimaal mogelijk te kunnen aanbieden. Maar vergeet ook niet het belang van het sociale aspect. Enkel online is zeker niet zaligmakend. Even weg van de zaak en praten met collega’s over ervaringen en van elkaar leren. Ook dat is heel belangrijk. Het draagt bij aan het plezier om bij te leren, jezelf verder te ontwikkelen én voor te bereiden op de toekomst.”

Dit artikel verscheen in het thema Telematica, connectiviteit & digitalisering van AM april 2021.

Wil je ook adverteren bij AM ? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

Reageren
500 tekens over