Innovam: ‘Investeren in kennis over EV’s is must om te overleven’

interview

De verwachte toename van het aantal elektrische bestelauto’s gaat grote gevolgen hebben voor het werk in de showroom en in de werkplaats. Het is een absolute must voor dealers en garagebedrijven om te investeren in hun medewerkers om aan de vraag van de klant te kunnen voldoen. Dat benadrukt Bert Broesder, account manager Truckwise, onderdeel van opleider Innovam. “Een deel van de markt onderschat écht wat er komen gaat.”

Het aantal elektrische auto’s kan wel eens fors sneller groeien dan eerder gedacht. Althans dat voorspellen onderzoekers van ElaadNL in hun nieuwste Outlook. Ze constateren dat eerdere prognoses over het aantal EV’s te voorzichtig waren. Het moment waarop de elektrische auto’s echt een vlucht gaan nemen ten opzichte van brandstofauto’s ligt naar verwachting niet in 2030, maar al in 2025. Dat deze versnelling eerder komt, heeft onder meer te maken met het aangepaste EU-beleid rondom de uitstoot van auto’s en de autofabrikanten die hierop anticiperen.

Tweedeling in de markt

De opkomst van elektrische auto’s biedt grote kansen voor dealers en garagebedrijven. Toch is een deel van de branche vooral bezig met het hier en nu in plaats van met de toekomst, meent Broesder. “Er is een duidelijke tweedeling in de markt. Een deel investeert in EV-trainingen en -opleidingen. Dit zijn vooral de grotere bedrijven. Maar er zijn ook behoorlijk wat eigenaren van universele garages – vaak goede monteurs, praktijkmensen in hart en nieren – die denken dat het zo’n vaart niet loopt. Dat zijn echt twee uitersten. Onderschatting is zeker aanwezig. Het is misschien nog geen vijf voor twaalf, maar mijn advies is wel om je bedrijf alvast voor te bereiden op de toekomst. Auto’s met verbrandingsmotoren zullen verdwijnen. Niet van de een op andere dag, maar het gaat gebeuren. Dan moet je voorbereid zijn,” legt Broesder uit.

Truckwise biedt een compleet trainingsaanbod voor de truckbranche. Ook lichte bedrijfswagens vallen binnen de activiteiten. “En daar zien we op dit moment ook grote veranderingen optreden. De keuze uit elektrische bestelauto’s wordt steeds groter en ik verwacht dat de verkoopaantallen komende jaren snel zullen stijgen, mede aangejaagd door de komst van zero-emissiezones en het verbod op dieselbussen in stadscentra. De aantallen zijn nu misschien nog niet groot, maar dat kan heel snel veranderen.”

Basiskennis elektrische voertuigen

Bij Innovam wordt een groot aantal trainingen en opleidingen aangeboden op het gebied van e-mobiliteit, zowel voor medewerkers in de showroom als voor monteurs. “Klanten in de showroom, aan de balie of aan de telefoon stellen steeds vaker vragen over elektrische modellen of hybride auto’s. We bieden een (online) training aan waarin de basiskennis op dit terrein wordt bijgebracht. Welke e-modellen zijn er op de markt? Waarin verschillen deze van benzine- en dieselmodellen? Wat is het verschil tussen wissel- en gelijkspanning/stroom? Wat is het verschil tussen 1-, 2-, en 3-fase elektriciteit? En welke laadpaal is nodig voor een bepaald model? Ook is er veel onduidelijkheid over fiscale voordelen en regelingen. Ook als je geen praktijkprofessional bent, moet je hier in thuis zijn.”

Zijn er in de toekomst nog wel genoeg goed opgeleide monteurs en specialisten in de autobranche? Het is een vraag die vandaag de dag heel veel gesteld wordt. “En terecht. In de werkplaats zien we heel veel doeners, die goed zijn in hun vak maar die zich niet altijd openstellen voor de nieuwe wereld die eraan komt. Aanvullende trainingen en opleidingen om met EV’s aan de slag te gaan zouden in mijn ogen vaste prik moeten zijn voor alle Nederlandse dealers en garagebedrijven, maar dat is lang nog niet overal het geval.”

(tekst loopt door onder de foto)

Bij Innovam wordt een groot aantal trainingen en opleidingen aangeboden op het gebied van e-mobiliteit, zowel voor medewerkers in de showroom als voor monteurs.

High voltage

Innovam/Truckwise biedt trainingen aan op verschillende niveaus voor het werken met elektrische voertuigen. “E-voertuigen zijn uitgerust met een ‘high voltage systeem’. Het is van levensbelang dat je weet hoe het elektrische circuit van voertuigen werkt en hoe je hier veilig mee moet omgaan. Onze trainingen voor e-voertuigen zijn bedoeld voor iedereen die met deze auto’s werkt. Van monteur tot verkoper.”

Om te mogen werken aan EV’s zijn bepaalde certificaten nodig, vastgelegd in NEN. “Anders mag je helemaal niet met elektrische auto’s werken. We hebben hiervoor ons eigen materiaal ontwikkeld, waaronder het NEN-9140 totaalpakket. Je start met de basistraining (VOP). Hierin leer je op een veilige manier onderhoud verrichten aan e-voertuigen. In de gevorderde training (VP) ga je aan de slag met het controleren en spanningsvrij maken van het HV-systeem, zodat je veilig aan het voertuig kunt werken. Hierbij zoomen we meer in op techniek. Ook het doen van een nulmeting valt hieronder.”

De lat ligt hier volgens Broesder al een stuk hoger. “Dat merk je ook. Mensen vallen uit omdat ze het niveau niet aankunnen. Je moet zelf risico’s inschatten. Voertuigen vrijschakelen en metingen uitvoeren.” Daarboven heeft elke werkgever bovendien een werkverantwoordelijke. “Die kent alle schriftelijke procedures en verdeelt ook het werk. Komt er een EV binnen met schade, dan wordt eerst een risicoanalyse gemaakt.”

In de praktijk

Hoewel een deel van de opleidingen en trainingen online plaatsvindt, gelooft Broesder ook echt in praktijkonderwijs. “Het gaat om een goede mix tussen digitaal en fysiek. Ik vind het voor deze doelgroep ook heel belangrijk dat ze zelf aan het voertuig werken in de praktijk. We willen ze laten schrikken, bewustwording creëren. Dat is online lastiger. Veel medewerkers in de werkplaats zijn echt praktijkmensen. Daar houden we rekening mee.”

Volgens Broesder is er een duidelijk toenemende vraag naar trainingen om te mogen werken met elektrische modellen. “Er zijn heel veel ontwikkelingen gaande op dit vlak. We zijn op dit moment onder meer met een grote autofabrikant bezig om een diagnosetraining voor hun voertuigen te ontwikkelen. Die is bedoeld voor hun dealernetwerk. Nieuwe e-modellen zorgen voor nieuwe problemen. Wat moet je doen als er een storing optreedt?”

Niet alleen op trainingen op het gebied van stekkervoertuigen wordt in Nieuwegein ingezet. “We gaan ook aan de slag met waterstof. We hebben een H2-model aangeschaft zodat we ook hiermee trainingen kunnen verzorgen. Voor lichtere bestelauto’s is een stekker wellicht beter, maar voor zwaarder vervoer geloven wij ook dat waterstof een rol gaat spelen. Daarom willen we daar ook nu al op inspelen. Dat is tekenend voor hoe wij naar de toekomst kijken. Je moet weten wat er op je afkomt. En daar op inspelen. Dat advies heb ik ook voor de branche. Probeer echt bij te blijven. Je te verdiepen en verbreden. En maak kennis met die nieuwe wereld. Want anders ga je het op termijn heel lastig krijgen.”

Over Innovam

Innovam helpt professionals in de mobiliteitsbranche om het beste uit zichzelf en het bedrijf te halen. Met ruim 70 jaar ervaring, ruim 200 medewerkers en vier locaties heeft het opleidings- en kennisinstituut van de Nederlandse automotive sector daarvoor alles in huis. In nauwe samenwerking met klanten en partners zorgt Innovam voor een zo groot mogelijk leereffect en hoog rendement als het gaat om opleiden, leren, ontwikkelen en valideren. Met de inzet van e-learning, trainingapps, augmented- en virtual reality neemt Innovam alvast een voorschot op de digitale toekomst.

De overstap naar elektrische bestelauto’s en de kansen en uitdagingen die dit met zich meebrengt, staat centraal tijdens de Bestelauto Expo op woensdag 24 november in Expo Haarlemmermeer. Ga voor meer informatie over het programma en voor aanmelding naar de website van het event.  

Reageren
500 tekens over
Innovam: ‘Investeren in kennis over EV’s is must om te overleven’ - Automobielmanagement.nl

Innovam: ‘Investeren in kennis over EV’s is must om te overleven’

interview

De verwachte toename van het aantal elektrische bestelauto’s gaat grote gevolgen hebben voor het werk in de showroom en in de werkplaats. Het is een absolute must voor dealers en garagebedrijven om te investeren in hun medewerkers om aan de vraag van de klant te kunnen voldoen. Dat benadrukt Bert Broesder, account manager Truckwise, onderdeel van opleider Innovam. “Een deel van de markt onderschat écht wat er komen gaat.”

Het aantal elektrische auto’s kan wel eens fors sneller groeien dan eerder gedacht. Althans dat voorspellen onderzoekers van ElaadNL in hun nieuwste Outlook. Ze constateren dat eerdere prognoses over het aantal EV’s te voorzichtig waren. Het moment waarop de elektrische auto’s echt een vlucht gaan nemen ten opzichte van brandstofauto’s ligt naar verwachting niet in 2030, maar al in 2025. Dat deze versnelling eerder komt, heeft onder meer te maken met het aangepaste EU-beleid rondom de uitstoot van auto’s en de autofabrikanten die hierop anticiperen.

Tweedeling in de markt

De opkomst van elektrische auto’s biedt grote kansen voor dealers en garagebedrijven. Toch is een deel van de branche vooral bezig met het hier en nu in plaats van met de toekomst, meent Broesder. “Er is een duidelijke tweedeling in de markt. Een deel investeert in EV-trainingen en -opleidingen. Dit zijn vooral de grotere bedrijven. Maar er zijn ook behoorlijk wat eigenaren van universele garages – vaak goede monteurs, praktijkmensen in hart en nieren – die denken dat het zo’n vaart niet loopt. Dat zijn echt twee uitersten. Onderschatting is zeker aanwezig. Het is misschien nog geen vijf voor twaalf, maar mijn advies is wel om je bedrijf alvast voor te bereiden op de toekomst. Auto’s met verbrandingsmotoren zullen verdwijnen. Niet van de een op andere dag, maar het gaat gebeuren. Dan moet je voorbereid zijn,” legt Broesder uit.

Truckwise biedt een compleet trainingsaanbod voor de truckbranche. Ook lichte bedrijfswagens vallen binnen de activiteiten. “En daar zien we op dit moment ook grote veranderingen optreden. De keuze uit elektrische bestelauto’s wordt steeds groter en ik verwacht dat de verkoopaantallen komende jaren snel zullen stijgen, mede aangejaagd door de komst van zero-emissiezones en het verbod op dieselbussen in stadscentra. De aantallen zijn nu misschien nog niet groot, maar dat kan heel snel veranderen.”

Basiskennis elektrische voertuigen

Bij Innovam wordt een groot aantal trainingen en opleidingen aangeboden op het gebied van e-mobiliteit, zowel voor medewerkers in de showroom als voor monteurs. “Klanten in de showroom, aan de balie of aan de telefoon stellen steeds vaker vragen over elektrische modellen of hybride auto’s. We bieden een (online) training aan waarin de basiskennis op dit terrein wordt bijgebracht. Welke e-modellen zijn er op de markt? Waarin verschillen deze van benzine- en dieselmodellen? Wat is het verschil tussen wissel- en gelijkspanning/stroom? Wat is het verschil tussen 1-, 2-, en 3-fase elektriciteit? En welke laadpaal is nodig voor een bepaald model? Ook is er veel onduidelijkheid over fiscale voordelen en regelingen. Ook als je geen praktijkprofessional bent, moet je hier in thuis zijn.”

Zijn er in de toekomst nog wel genoeg goed opgeleide monteurs en specialisten in de autobranche? Het is een vraag die vandaag de dag heel veel gesteld wordt. “En terecht. In de werkplaats zien we heel veel doeners, die goed zijn in hun vak maar die zich niet altijd openstellen voor de nieuwe wereld die eraan komt. Aanvullende trainingen en opleidingen om met EV’s aan de slag te gaan zouden in mijn ogen vaste prik moeten zijn voor alle Nederlandse dealers en garagebedrijven, maar dat is lang nog niet overal het geval.”

(tekst loopt door onder de foto)

Bij Innovam wordt een groot aantal trainingen en opleidingen aangeboden op het gebied van e-mobiliteit, zowel voor medewerkers in de showroom als voor monteurs.

High voltage

Innovam/Truckwise biedt trainingen aan op verschillende niveaus voor het werken met elektrische voertuigen. “E-voertuigen zijn uitgerust met een ‘high voltage systeem’. Het is van levensbelang dat je weet hoe het elektrische circuit van voertuigen werkt en hoe je hier veilig mee moet omgaan. Onze trainingen voor e-voertuigen zijn bedoeld voor iedereen die met deze auto’s werkt. Van monteur tot verkoper.”

Om te mogen werken aan EV’s zijn bepaalde certificaten nodig, vastgelegd in NEN. “Anders mag je helemaal niet met elektrische auto’s werken. We hebben hiervoor ons eigen materiaal ontwikkeld, waaronder het NEN-9140 totaalpakket. Je start met de basistraining (VOP). Hierin leer je op een veilige manier onderhoud verrichten aan e-voertuigen. In de gevorderde training (VP) ga je aan de slag met het controleren en spanningsvrij maken van het HV-systeem, zodat je veilig aan het voertuig kunt werken. Hierbij zoomen we meer in op techniek. Ook het doen van een nulmeting valt hieronder.”

De lat ligt hier volgens Broesder al een stuk hoger. “Dat merk je ook. Mensen vallen uit omdat ze het niveau niet aankunnen. Je moet zelf risico’s inschatten. Voertuigen vrijschakelen en metingen uitvoeren.” Daarboven heeft elke werkgever bovendien een werkverantwoordelijke. “Die kent alle schriftelijke procedures en verdeelt ook het werk. Komt er een EV binnen met schade, dan wordt eerst een risicoanalyse gemaakt.”

In de praktijk

Hoewel een deel van de opleidingen en trainingen online plaatsvindt, gelooft Broesder ook echt in praktijkonderwijs. “Het gaat om een goede mix tussen digitaal en fysiek. Ik vind het voor deze doelgroep ook heel belangrijk dat ze zelf aan het voertuig werken in de praktijk. We willen ze laten schrikken, bewustwording creëren. Dat is online lastiger. Veel medewerkers in de werkplaats zijn echt praktijkmensen. Daar houden we rekening mee.”

Volgens Broesder is er een duidelijk toenemende vraag naar trainingen om te mogen werken met elektrische modellen. “Er zijn heel veel ontwikkelingen gaande op dit vlak. We zijn op dit moment onder meer met een grote autofabrikant bezig om een diagnosetraining voor hun voertuigen te ontwikkelen. Die is bedoeld voor hun dealernetwerk. Nieuwe e-modellen zorgen voor nieuwe problemen. Wat moet je doen als er een storing optreedt?”

Niet alleen op trainingen op het gebied van stekkervoertuigen wordt in Nieuwegein ingezet. “We gaan ook aan de slag met waterstof. We hebben een H2-model aangeschaft zodat we ook hiermee trainingen kunnen verzorgen. Voor lichtere bestelauto’s is een stekker wellicht beter, maar voor zwaarder vervoer geloven wij ook dat waterstof een rol gaat spelen. Daarom willen we daar ook nu al op inspelen. Dat is tekenend voor hoe wij naar de toekomst kijken. Je moet weten wat er op je afkomt. En daar op inspelen. Dat advies heb ik ook voor de branche. Probeer echt bij te blijven. Je te verdiepen en verbreden. En maak kennis met die nieuwe wereld. Want anders ga je het op termijn heel lastig krijgen.”

Over Innovam

Innovam helpt professionals in de mobiliteitsbranche om het beste uit zichzelf en het bedrijf te halen. Met ruim 70 jaar ervaring, ruim 200 medewerkers en vier locaties heeft het opleidings- en kennisinstituut van de Nederlandse automotive sector daarvoor alles in huis. In nauwe samenwerking met klanten en partners zorgt Innovam voor een zo groot mogelijk leereffect en hoog rendement als het gaat om opleiden, leren, ontwikkelen en valideren. Met de inzet van e-learning, trainingapps, augmented- en virtual reality neemt Innovam alvast een voorschot op de digitale toekomst.

De overstap naar elektrische bestelauto’s en de kansen en uitdagingen die dit met zich meebrengt, staat centraal tijdens de Bestelauto Expo op woensdag 24 november in Expo Haarlemmermeer. Ga voor meer informatie over het programma en voor aanmelding naar de website van het event.  

Reageren
500 tekens over