Corbo: mix van online en fysiek trainen kan heel effectief zijn

brand story

In coronatijd was het natuurlijk even een must, maar bij adviesbureau Corbo ontdekten ze dat een mix van online en fysiek trainen heel effectief kan zijn en allebei zo zijn voordelen heeft. Bij Corbo zijn ze er dan ook van overtuigd dat deze mix een blijvertje is.

“Tot afgelopen september waren we gedwongen om trainingen online te geven, maar het mooie daaraan was wel dat opleidingen gewoon door konden gaan”, aldus Rob Schmidt, directeur bij Corbo. “En we zagen dat online trainen in korte sessies een heel goede en efficiënte manier is om informatie over te brengen.” Het werd echter ook duidelijk dat fysiek trainen ook van grote waarde is en blijft. “Bij opleidingen die een jaar, anderhalf jaar duren zie je toch dat fysiek trainen meer impact heeft en dat er meer interactie is”, stelt Schmidt. “Mensen moeten meer meedoen en ze vinden het fijn om elkaar op locatie te zien. Bij intensieve vaardigheidstrainingen is het toch zaak om elkaar te blijven zien. Online trainen beklijft bij zulke trainingen minder.”

Kleine groepen

Toch vinden veel mensen online trainingen erg prettig, omdat het uiteraard minder tijd vergt en reistijd/reiskosten eveneens ontbreken. Schmidt: “Als je online trainen in korte sessies doet en combineert met opdrachten die deelnemers in hun eigen omgeving moeten uitvoeren, dan gaat dat prima. Je ziet toch dat het wordt opgepakt en dat mensen aan de gang gaan om bijvoorbeeld meer upselling te realiseren.” Kleine groepen maken daarbij volgens Schmidt het verschil. “Dan kunnen ze gemakkelijker onderling ervaringen uitwisselen, de drempel is dan minder hoog dan in een grote groep. Dat zien we overigens ook bij fysiek trainen.”

Intakegesprekken

Bij Corbo geven ze vooral trainingen op het gebied van managementvaardigheden, gericht op de aftersales. Schmidt: “Denk daarbij aan bijvoorbeeld chef werkplaatsen en service-adviseurs. We zijn continu in overleg met auto-importeurs om te kijken op welke vlakken er getraind moet worden.” Zowel bij merkdealers als universele autobedrijven ziet Schmidt behoefte aan trainingen. “Bij merkdealers is het natuurlijk ook zo dat medewerkers gecertificeerd moeten zijn. Bij dat soort verplichte modules doen we altijd intakegesprekken om te kijken waar de behoeften liggen. En vaak vindt er vooraf een assessment plaats.” Schmidt is ervan overtuigd dat de mix van online en fysiek trainen here to stay is. “Er komt absoluut een mix van online en face to face trainen, beide vormen hebben zo hun voordelen”, is hij van mening. “Die combinatie vinden mensen erg prettig.”

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

Corbo: mix van online en fysiek trainen kan heel effectief zijn - Automobielmanagement.nl

Corbo: mix van online en fysiek trainen kan heel effectief zijn

brand story

In coronatijd was het natuurlijk even een must, maar bij adviesbureau Corbo ontdekten ze dat een mix van online en fysiek trainen heel effectief kan zijn en allebei zo zijn voordelen heeft. Bij Corbo zijn ze er dan ook van overtuigd dat deze mix een blijvertje is.

“Tot afgelopen september waren we gedwongen om trainingen online te geven, maar het mooie daaraan was wel dat opleidingen gewoon door konden gaan”, aldus Rob Schmidt, directeur bij Corbo. “En we zagen dat online trainen in korte sessies een heel goede en efficiënte manier is om informatie over te brengen.” Het werd echter ook duidelijk dat fysiek trainen ook van grote waarde is en blijft. “Bij opleidingen die een jaar, anderhalf jaar duren zie je toch dat fysiek trainen meer impact heeft en dat er meer interactie is”, stelt Schmidt. “Mensen moeten meer meedoen en ze vinden het fijn om elkaar op locatie te zien. Bij intensieve vaardigheidstrainingen is het toch zaak om elkaar te blijven zien. Online trainen beklijft bij zulke trainingen minder.”

Kleine groepen

Toch vinden veel mensen online trainingen erg prettig, omdat het uiteraard minder tijd vergt en reistijd/reiskosten eveneens ontbreken. Schmidt: “Als je online trainen in korte sessies doet en combineert met opdrachten die deelnemers in hun eigen omgeving moeten uitvoeren, dan gaat dat prima. Je ziet toch dat het wordt opgepakt en dat mensen aan de gang gaan om bijvoorbeeld meer upselling te realiseren.” Kleine groepen maken daarbij volgens Schmidt het verschil. “Dan kunnen ze gemakkelijker onderling ervaringen uitwisselen, de drempel is dan minder hoog dan in een grote groep. Dat zien we overigens ook bij fysiek trainen.”

Intakegesprekken

Bij Corbo geven ze vooral trainingen op het gebied van managementvaardigheden, gericht op de aftersales. Schmidt: “Denk daarbij aan bijvoorbeeld chef werkplaatsen en service-adviseurs. We zijn continu in overleg met auto-importeurs om te kijken op welke vlakken er getraind moet worden.” Zowel bij merkdealers als universele autobedrijven ziet Schmidt behoefte aan trainingen. “Bij merkdealers is het natuurlijk ook zo dat medewerkers gecertificeerd moeten zijn. Bij dat soort verplichte modules doen we altijd intakegesprekken om te kijken waar de behoeften liggen. En vaak vindt er vooraf een assessment plaats.” Schmidt is ervan overtuigd dat de mix van online en fysiek trainen here to stay is. “Er komt absoluut een mix van online en face to face trainen, beide vormen hebben zo hun voordelen”, is hij van mening. “Die combinatie vinden mensen erg prettig.”

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg