Daarmee zijn van de oorspronkelijke zeven afzeggers alleen Maha en Lebon & Gimbraire overgebleven. Eerder al lieten Hamer, Saarloos en Explora weten toch van de partij te zullen zijn. Beursmanager Fernand Molenschot acht de kans klein dat Maha en Lebon & Gimbrair overstag gaan. "Ik denk eerlijk gezegd dat ze bij hun standpunt blijven."

De concessies die medio februari van Amsterdam RAI-zijde zijn gedaan (o.m. kostenloos afzien van 25 procent meter standoppervlak) is een van de redenen waarom inmiddels vijf van de zeven afzeggers toch meedoen. Daarmee kwam de organisatie tegemoet aan het grootste bezwaar van de equipmentleveranciers: de volgens hen (te) hoge deelnamekosten, in relatie tot de slechte economische situatie.

Een woordvoerder van Stokvis Equipment zegt dat van ‘op hangende pootjes terugkeren’ geen sprake is. "Beide partijen hebben concessies gedaan, waardoor de situatie er nu anders bij ligt. Alles nog eens overwegende, is niet gaan gewoon niet de oplossing."

Volgens Molenschot heeft de 25 %-maatregel van AmsterdamRAI ertoe geleid dat de bezoeker straks (20 t/m 23 april) een iets groter beursoppervlak krijgt. Van de ruim dertig bedrijven die hun standoppervlak wilden wijzigen zou zeventig procent hebben gevraagd om méér meters.

Lees ook: Definitief groen licht voor AutovakRAI