Dat stelt Corbo, specialist in procesverbetering, na onderzoek in opdracht van Autec-VLT. Ook de gezondheid, veiligheid en productiviteit in de werkplaats zouden gebaat zijn bij grotere toepassing van de rollenbank. Tot op heden echter zijn metingen voor de APK officieel toegestaan op beide typen testbanken.
Volgens Corbo zijn de metingen met een rollenremmentestbank 95 procent betrouwbaarder dan een tweeplaatsremmentestbank. Bovendien kan de meting gemiddeld 80 seconden sneller worden uitgevoerd dan de tweeplaatsremmentestbank (46 seconden versus 126 seconden). De veiligheid van de mensen in de werkplaats is ook beter gewaarborgd bij het gebruik van een rollenbank, aangezien je daar vanuit stilstand meet. Het doorschietgevaar als je met 10 km per uur de platenbank op rijdt, is aanzienlijk groter. Ditzelfde snelheidsverschil zorgt dat het afzuigen van de uitlaatgassen in de werkplaats bij stilstand wel kan plaatsvinden, maar niet als je met een snelheid van 10 km per uur de remmen moet testen zoals het geval is bij een platenbank. Dus ook in het kader van de duurzaamheid en arbo-eisen is volgens Corbo een rollenremmentestbank aan te raden.De conclusies die Corbo trekt zijn voor Autec-VLT aanleiding om op de AutovakRAI autobedrijven via een ludieke Vangrail Campagne nog bewuster te maken van de verschillen van beide banken.
Was /is VLT geen producent van rollenbanken ???
Raar he zo’n conclusie !!!
Wij gebruiken al jaren een 4-plaats remmenbank naar VOLLE tevredenheid. Daar kan v.w.b. snelheid niets tegen op !
Wie het onderzoek betaald is ook degene die de resultaten bepaald!!!
kom kijken (stand 8.530) en vraag inzage in het rapport Corbo en trek zelf Uw conclusies !
Ook wij zijn zeer tevreden met onze 2-plaats remtestbank van het fabrikaat NEWCOM. Erwin heft helemaal gelijk sneller testen met een rollenbank kan gewoon niet.