In de eerste fase beperkt Autoscout 24 zich tot de onderhoudsbeurten; later zullen ook diensten als olie verversen en wielen-/bandenwissel volgen. De portal zou zo’n tachtig procent van het Duitse wagenpark afdekken.

Het systeem voorziet in eenduidige voertuigidentificatie en gaat uit van onderhoudsvoorschriften van de autofabrikant. De klant krijgt een offerte waarbij alle posten zijn inbegrepen.  Hij kan aangeven van welke marktpartij (vrij/gebonden) hij wel of juist niet een offerte wil ontvangen. "We bieden een transparantie die de eindgebruiker nog nooit heeft gehad, waar het de dienstverlening van garages betreft", zegt een manager van Autoscout 24. De klant krijgt overigens alleen het eindbedrag van de onderhoudsbeurt te zien, niet de losse componenten ervan. Meer zou de eindgebruiker ook niet hoeven weten.

De regio Ruhr/Rhein heeft de primeur. Tot nu toe hebben zich volgens Autoscout 24 250 garagebedrijven ingeschreven. Later volgen andere regio’s, totdat eind 2012 heel Duitsland ‘in’ het systeem zit. de Vooraf voeren de portaldeelnemers hun bedrijfsgegevens in, de uurtarieven, korting of toeslag voor onderdeelprijzen en meer aspecten. Informatie over openingstijden, colofon en aanvullende diensten completeert het geheel.

Garagebedrijven betalen maandelijks 49 euro, plus een eenmalig bedrag van 145 euro voor de ict-kosten om het bedrijf ‘in te richten’. In een latere fase wijzigt het verdienmodel: Autoscout 24 gaat dan een provisie van vijf procent vragen wanneer de klant een concrete opdracht heeft gegeven aan de betreffende garage.