Diagnosetool Johnson Controls voor start-stopbatterij

Johnson Controls heeft een diagnosetool en -programma ontwikkeld die onafhankelijke garages in staat stelt om start-stop batterijen te testen en vervangen volgens de geldende voorschriften.

De VSSP 2.0 werd gisteren gedemonstreerd aan de Benelux-vakpers. Johnson Controls is het moederbedrijf van onder meer Varta.

Het diagnoseapparaat bepaalt het voertuig- en batterijtype, geeft informatie over de positie van de batterij (motorkap, interieur, kofferbak?) en de EOBD-interface. Op het beeldscherm ziet de technicus stap voor stap in foto’s en illustraties hoe hij de batterij moet vervangen. Bovendien kan de VSSP 2.0 de batterij testen, foutcodes evalueren en verwijderen of individuele gegevens van het voertuig uitlezen.

Start-stop rukt razendsnel op; van alle nieuwe voertuigen zal in vier jaar tijd zeventig procent een start-stop-exemplaar zijn. Het vervangen van zo’n type batterij is echter als gevolg van de bijbehorende voertuigelektronica aanzienlijk complexer dan vervangen van een conventionele accu. Kennis is dan ook een belangrijk wapen om te kunnen participeren op deze te zijner tijd ook exploderende vervangingsmarkt. Eigen onderzoek heeft Johnson Controls geleerd dat zeventig procent van de onafhankelijke garages start-stop weliswaar relevant vindt voor de nabije toekomst, maar dat zestig procent niet voorbereid is op vervangingswerkzaamheden. "Tachtig procent van hen zou zijn klanten zelfs naar een dealergarage sturen", aldus Joacim Adlerborn, Training & Technical Services Manager van Johnson Controls.

 

Diagnosetool Johnson Controls voor start-stopbatterij - Automobielmanagement.nl

Diagnosetool Johnson Controls voor start-stopbatterij

Johnson Controls heeft een diagnosetool en -programma ontwikkeld die onafhankelijke garages in staat stelt om start-stop batterijen te testen en vervangen volgens de geldende voorschriften.

De VSSP 2.0 werd gisteren gedemonstreerd aan de Benelux-vakpers. Johnson Controls is het moederbedrijf van onder meer Varta.

Het diagnoseapparaat bepaalt het voertuig- en batterijtype, geeft informatie over de positie van de batterij (motorkap, interieur, kofferbak?) en de EOBD-interface. Op het beeldscherm ziet de technicus stap voor stap in foto’s en illustraties hoe hij de batterij moet vervangen. Bovendien kan de VSSP 2.0 de batterij testen, foutcodes evalueren en verwijderen of individuele gegevens van het voertuig uitlezen.

Start-stop rukt razendsnel op; van alle nieuwe voertuigen zal in vier jaar tijd zeventig procent een start-stop-exemplaar zijn. Het vervangen van zo’n type batterij is echter als gevolg van de bijbehorende voertuigelektronica aanzienlijk complexer dan vervangen van een conventionele accu. Kennis is dan ook een belangrijk wapen om te kunnen participeren op deze te zijner tijd ook exploderende vervangingsmarkt. Eigen onderzoek heeft Johnson Controls geleerd dat zeventig procent van de onafhankelijke garages start-stop weliswaar relevant vindt voor de nabije toekomst, maar dat zestig procent niet voorbereid is op vervangingswerkzaamheden. "Tachtig procent van hen zou zijn klanten zelfs naar een dealergarage sturen", aldus Joacim Adlerborn, Training & Technical Services Manager van Johnson Controls.