"Binnen het huidige Carsom kan de klant maximaal drie offertes aanvragen bij een autobedrijf. Daarna beslist de consument zelf bij welk autobedrijf hij het onderhoud laat uitvoeren." In dit scenario is het vaak onduidelijk of de offerte was toegekend en ook uitgevoerd. "We staken er vrij veel tijd in om dat te achterhalen. Veel te veel belwerk over en weer."  

Verfijning

Met de systematiek van Mobility Media van Bosch is er verfijning aangebracht. Een partner waar Carsom trots op is. "Wij bouwen samen met hen een volledig nieuw platform wat uit en te na is getest en beproefd in verschillende andere landen. In Duitsland en Scandinavië draait het al tijden heel succesvol onder drivelog.de en lasingoo.se." Voor de duidelijkheid laat Ruygrok weten dat de deelnemende garagisten niet slechts uit Bosch garages bestaan. "Zeker niet. We werken naar een mooie doorsnee van het Nederlandse aanbod binnen Carsom. Universelen, merkdealers, holdings. We hebben een heel scala in de portefeuille."

Conversie

De verwachting bij Carsom is dat de conversie door de verbeterde terugkoppeling aanmerkelijk zal stijgen. Ook mede door de veel beter geformuleerde aanvragen van de consument. Zo is regulier onderhoud duidelijk, maar ook reparatie van voornamelijk slijtageonderdelen is helder in beeld. "We weten over welke auto het gaat, kenteken, fabrieksdata, kilometerstand, onderhoudsintervallen, leeftijd, enzovoort. Op basis van zaken als arbeidsloon, onderdelen tot aan vloeistofkosten toe kunnen we een reële offerte maken." Dat voorkomt dat zowel de garagist als de consument voor vervelende verrassingen komt te staan. "Natuurlijk kan een garagist tijdens een beurt of reparatie op niet aangegeven problemen stuiten. Of hij ziet dat er onderdelen op het punt van vervangen staan. Natuurlijk dat zoiets bij de klant wordt aangekaart alvorens tot vervanging over te gaan."

Carsom op de schop

Er blijft helemaal niets van het oude Carsom-systeem overeind. Samen met Mobility Media die de functionaliteit, data en de techniek verzorgen, doet Carsom de marketing en sales. De livegang van de nieuwe site ligt rond eind juli, begin augustus. Carsom-manager Frank Ruygrok erkent een zekere beladen geschiedenis van Carsom waar een deel van de bedrijven niet al te blij was met de aanvragen en de hoeveelheid offertes die zij moesten uitbrengen alvorens er een klus uit te scoren. Als een consument drie offertes opvraagt zal hij maar op één adres een afspraak maken "We verwachten dat 75 procent van de oude klanten blijft. Dat zijn er nu ongeveer 450. Exclusieve gebieden daar doen we niet aan, maar het is wel de bedoeling dat de Carsom-deelnemers er een mooie boterham bij krijgen. We denken met zeven- tot achthonderd leden echter wel vol te zitten." Carsom gaat verschillende typen abonnementen invoeren. Afhankelijk van het percentage van de fee op de klus lopen de abonnementsbedragen tussen de 0 en 45 euro per maand.