‘Elektrische auto biedt ook kansen in de werkplaats’

interview

Elektrisch rijden gaat de vraag naar auto-onderhoud drastisch veranderen. Want alhoewel de branche roept dat ook elektrische auto’s onderhoud nodig hebben, verdwijnt onder andere de oliewissel als belangrijkste cash cow met zekerheid uit de werkplaats. Meer focus op het onderstel kan dat omzetverlies meer dan goed maken weten ze bij Fuchs Service Equipment. En daar kan je nu al mee beginnen.

Het is nu moeilijk voor te stellen dat het auto-onderhoud op termijn minder gaat worden. Want waar je ook kijkt, alle werkplaatsen zitten vol. Dalende nieuwverkopen en de enorme vraag naar occasions zorgen ervoor dat afspraken inmiddels weken van tevoren moeten worden ingepland. Garagisten beleven gouden tijden en zouden nog meer werk kunnen verstouwen als ze het personeel konden vinden. Voor de korte termijn hoeven velen zich ook geen zorgen te maken over omzetverlies. Het aandeel batterij-elektrische en plug-in hybride auto’s in Nederland bedraagt nog geen 4 procent van het totale wagenpark. Aan de andere kant: meer en meer garageformules ontdekken de leaserijder als klant en het zijn juist die leaserijders die elektrisch of plug-in hybride rijden. Daarnaast heeft ook de particuliere koper de hybride occasion ontdekt als tussenvorm voor een vol-elektrisch model, getuige de populariteit van deze auto’s op de occasionmarkt en het grote aandeel in de importcijfers.

Amerikaans

Het aandeel elektrisch en hybride is de werkplaats kán dus wel degelijk snel toenemen, afhankelijk van de markt waar je je als autobedrijf op richt. Voor die ondernemers die zich op het jong gebruikte deel richten levert Fuchs Service Equipment producten waarmee zij zich toekomstbestendig kunnen maken. Paradepaardjes zijn de Hunter teststraat en de Hunter uitlijnmachine die nu ook in de nieuwe showroom van Fuchs in Veenendaal live te bewonderen zijn (zie kader). Waarom de keuze voor deze Amerikaanse apparatuur? Jurriaan Suurenbroek, die samen met broer Bas eigenaar is van het bedrijf, legt dit uit. “Hunter is met afstand de meest innovatieve fabrikant van equipment voor het auto-onderstel. Ze lopen voorop in apparatuur voor uitlijnen en bandenwisselmachines.”

(tekst loopt door onder de foto)

Jurriaan Suurenbroek: “Onderhoud aan het onderstel zal ook bij elektrische auto’s nodig blijven. Sterker nog, ik verwacht dat er meer onderhoud nodig is.”

Zelflerend

Nieuwste evolutie is volgens Suurenbroek de zelflerende bandenwisselmachine van Hunter met het ‘WalkAway’ principe. “Je stelt de machine in op één wiel en vervolgens kan je de andere wielen erop zetten waarna de machine alles zelf doet. De monteur kan dus letterlijk weglopen en alvast doorgaan met balanceren van de eerste band. Dat scheelt tijd en dus geld.” De Hunter teststraat en de Hunter uitlijnmachine worden vaak samen aangeschaft. De teststraat bestaat uit een uitlijn controleapparaat dat, eventueel gecombineerd met een profieldieptemeter, desgewenst direct bij de ingang van de werkplaats geplaatst kan worden. Klanten rijden bij binnenkomst door de teststraat en zien op een grote display de staat van hun banden en wielstanden. Een automatische, objectieve meting die het verkopen van uitlijnbeurten eenvoudiger maakt. “Er is ontzettend veel vraag naar, ook vanuit werkplaatsformules.” Maar hoe lang duurt het dan voordat de investering geld gaat opleveren? “Als je elke dag één uitlijnbeurt meer kan verkopen dan zijn de kosten van de afschrijiving en het onderhoud gedekt.”

Alleen maar meer

Met die focus op werkplaatsapparatuur voor het onderstel helpt Fuchs autobedrijven meer omzet te maken, ook die autobedrijven die tevens elektrische auto’s in de werkplaats krijgen. “Autobedrijven zoeken vooral een alternatief voor de oliewissel waar nu nog veel geld mee verdiend wordt. Maar ook onderhoud aan koppelingen en transmissies zal minder worden. Onderhoud aan het onderstel zal daarentegen ook bij elektrische auto’s nodig blijven. Sterker nog, ik verwacht dat er meer onderhoud nodig is.” Want juist dat onderstel heeft het zwaar te verduren vanwege de koppelrijke elektrische motor en het gewicht van de auto. Ter vergelijking: een Tesla Model 3 met het 73.5 kWh accupakket levert 493 Nm koppel, bijna net zoveel als een E39 BMW M5 van begin deze eeuw. Maar dan wel bij een rijklaar gewicht van ruim 1900 kg. Een investering in een Hunter teststraat lijkt daarmee een logische keuze voor het toekomstgerichte autobedrijf.

Nieuw pand 

Fuchs Service Equipment bestaat sinds 2014. Het bedrijf levert werkplaats equipment van Hunter, Nussbaum en Fuchs. In mei van dit jaar verhuisde het bedrijf naar een nieuw pand in Veenendaal. Een betere werkomgeving voor het personeel én een showroom met daarin alle apparatuur die Fuchs levert aan garagebedrijven waren de belangrijkste factoren om de stap te nemen. “Mijn broer Bas begon het bedrijf in 2014 samen met de eigenaren van Fuchs in Duitsland. Dat verklaart ook de naam van onze organisatie, alhoewel we nu dus ook andere merken leveren, vertelt Jurriaan Suurenbroek.” Nu de verhuizing een feit is, staat verdere groei op het programma. “Dat doen we door A-merken te leveren en vooral ook een uitstekende service. Daar scoren we heel hoog in.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over
‘Elektrische auto biedt ook kansen in de werkplaats’ - Automobielmanagement.nl

‘Elektrische auto biedt ook kansen in de werkplaats’

interview

Elektrisch rijden gaat de vraag naar auto-onderhoud drastisch veranderen. Want alhoewel de branche roept dat ook elektrische auto’s onderhoud nodig hebben, verdwijnt onder andere de oliewissel als belangrijkste cash cow met zekerheid uit de werkplaats. Meer focus op het onderstel kan dat omzetverlies meer dan goed maken weten ze bij Fuchs Service Equipment. En daar kan je nu al mee beginnen.

Het is nu moeilijk voor te stellen dat het auto-onderhoud op termijn minder gaat worden. Want waar je ook kijkt, alle werkplaatsen zitten vol. Dalende nieuwverkopen en de enorme vraag naar occasions zorgen ervoor dat afspraken inmiddels weken van tevoren moeten worden ingepland. Garagisten beleven gouden tijden en zouden nog meer werk kunnen verstouwen als ze het personeel konden vinden. Voor de korte termijn hoeven velen zich ook geen zorgen te maken over omzetverlies. Het aandeel batterij-elektrische en plug-in hybride auto’s in Nederland bedraagt nog geen 4 procent van het totale wagenpark. Aan de andere kant: meer en meer garageformules ontdekken de leaserijder als klant en het zijn juist die leaserijders die elektrisch of plug-in hybride rijden. Daarnaast heeft ook de particuliere koper de hybride occasion ontdekt als tussenvorm voor een vol-elektrisch model, getuige de populariteit van deze auto’s op de occasionmarkt en het grote aandeel in de importcijfers.

Amerikaans

Het aandeel elektrisch en hybride is de werkplaats kán dus wel degelijk snel toenemen, afhankelijk van de markt waar je je als autobedrijf op richt. Voor die ondernemers die zich op het jong gebruikte deel richten levert Fuchs Service Equipment producten waarmee zij zich toekomstbestendig kunnen maken. Paradepaardjes zijn de Hunter teststraat en de Hunter uitlijnmachine die nu ook in de nieuwe showroom van Fuchs in Veenendaal live te bewonderen zijn (zie kader). Waarom de keuze voor deze Amerikaanse apparatuur? Jurriaan Suurenbroek, die samen met broer Bas eigenaar is van het bedrijf, legt dit uit. “Hunter is met afstand de meest innovatieve fabrikant van equipment voor het auto-onderstel. Ze lopen voorop in apparatuur voor uitlijnen en bandenwisselmachines.”

(tekst loopt door onder de foto)

Jurriaan Suurenbroek: “Onderhoud aan het onderstel zal ook bij elektrische auto’s nodig blijven. Sterker nog, ik verwacht dat er meer onderhoud nodig is.”

Zelflerend

Nieuwste evolutie is volgens Suurenbroek de zelflerende bandenwisselmachine van Hunter met het ‘WalkAway’ principe. “Je stelt de machine in op één wiel en vervolgens kan je de andere wielen erop zetten waarna de machine alles zelf doet. De monteur kan dus letterlijk weglopen en alvast doorgaan met balanceren van de eerste band. Dat scheelt tijd en dus geld.” De Hunter teststraat en de Hunter uitlijnmachine worden vaak samen aangeschaft. De teststraat bestaat uit een uitlijn controleapparaat dat, eventueel gecombineerd met een profieldieptemeter, desgewenst direct bij de ingang van de werkplaats geplaatst kan worden. Klanten rijden bij binnenkomst door de teststraat en zien op een grote display de staat van hun banden en wielstanden. Een automatische, objectieve meting die het verkopen van uitlijnbeurten eenvoudiger maakt. “Er is ontzettend veel vraag naar, ook vanuit werkplaatsformules.” Maar hoe lang duurt het dan voordat de investering geld gaat opleveren? “Als je elke dag één uitlijnbeurt meer kan verkopen dan zijn de kosten van de afschrijiving en het onderhoud gedekt.”

Alleen maar meer

Met die focus op werkplaatsapparatuur voor het onderstel helpt Fuchs autobedrijven meer omzet te maken, ook die autobedrijven die tevens elektrische auto’s in de werkplaats krijgen. “Autobedrijven zoeken vooral een alternatief voor de oliewissel waar nu nog veel geld mee verdiend wordt. Maar ook onderhoud aan koppelingen en transmissies zal minder worden. Onderhoud aan het onderstel zal daarentegen ook bij elektrische auto’s nodig blijven. Sterker nog, ik verwacht dat er meer onderhoud nodig is.” Want juist dat onderstel heeft het zwaar te verduren vanwege de koppelrijke elektrische motor en het gewicht van de auto. Ter vergelijking: een Tesla Model 3 met het 73.5 kWh accupakket levert 493 Nm koppel, bijna net zoveel als een E39 BMW M5 van begin deze eeuw. Maar dan wel bij een rijklaar gewicht van ruim 1900 kg. Een investering in een Hunter teststraat lijkt daarmee een logische keuze voor het toekomstgerichte autobedrijf.

Nieuw pand 

Fuchs Service Equipment bestaat sinds 2014. Het bedrijf levert werkplaats equipment van Hunter, Nussbaum en Fuchs. In mei van dit jaar verhuisde het bedrijf naar een nieuw pand in Veenendaal. Een betere werkomgeving voor het personeel én een showroom met daarin alle apparatuur die Fuchs levert aan garagebedrijven waren de belangrijkste factoren om de stap te nemen. “Mijn broer Bas begon het bedrijf in 2014 samen met de eigenaren van Fuchs in Duitsland. Dat verklaart ook de naam van onze organisatie, alhoewel we nu dus ook andere merken leveren, vertelt Jurriaan Suurenbroek.” Nu de verhuizing een feit is, staat verdere groei op het programma. “Dat doen we door A-merken te leveren en vooral ook een uitstekende service. Daar scoren we heel hoog in.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over