De wetsvoorstellen volgen na het rapport ‘Autonoom rijden in Europees Transport’ van Europarlementariër Wim van de Camp (CDA). Dit voorstel is een strategie voor de ontwikkeling van autonome voertuigen in de verschillende Europese transportsectoren zoals water, lucht, spoor en weg en is op 15 januari aangenomen.

Europese regelgeving

De Europese Commissie zal nu internationaal gestandaardiseerde regelgeving formuleren die ervoor moet zorgen dat de voertuigen digitaal met elkaar kunnen communiceren en interoperabel zijn. “Dit zal ervoor zorgen dat een zelfrijdende auto door Europa kan rijden en bijvoorbeeld niet bij de grens in Hazeldonk stopt, omdat hij de Belgische verkeersborden niet kan lezen”, licht Van de Camp toe.

Naast de verkeersborden wijst de Europarlementariër ook op het belang van gemeenschappelijke veiligheidseisen. Hij wijst op de eerdere ongelukken die met voertuigen van Uber en Tesla zijn gebeurd. Europa zal zich inzetten om dit soort ongelukken zo veel mogelijk te voorkomen.

Communicatie tussen voertuigen

Op dit moment is er volgens Van de Camp ‘een stevig conflict’ tussen marktpartijen en de Europese Commissie over de communicatie tussen autonome voertuigen. De Europese Commissie wil alleen WiFi en de markt wil WiFi én 5G. “Voor een volledig zelfrijdende auto met aanvullende diensten zijn er extra verbindingen nodig, waardoor we zowel met WiFi moeten werken als met 5G”, meent Van de Camp. De Europese Commissie wil echter in de wetgeving alleen bewezen technieken opnemen. De Europarlementariër vindt dat Europa een voorbeeld moet nemen aan de VS en China waar veel flexibeler wordt omgegaan met nieuwe technieken zoals 5G.

De Europese Commissie zal naar verwachting in 2019 de wetsvoorstellen presenteren. Naar verwachting zal de nieuwe regelgeving in 2022 in werking treden.