Blijft Apple achter met zijn zelfrijdende auto?

De zelfrijdende testauto’s van Apple hebben beduidend meer menselijk ingrijpen nodig dan die van concurrenten Waymo (Google) of Cruise (General Motors). Dat kan erop duiden dat de technologie van de iPhone-fabrikant achterblijft. Tegelijkertijd is de meetmethode van de Californische DMV onderwerp van discussie.

Testrijders schakelden de zelfrijmodus in Apple-auto’s bijna elke anderhalve kilometer uit, blijkt uit een rapport van de California Department of Motor Vehicles. Uit hetzelfde rapport komt naar voren dat auto’s van Waymo gemiddeld maar liefst 18.000 kilometer reden zonder ingrijpen en die van Cruise ongeveer 8.000 kilometer.

Veiligheid niet meegenomen

Apple heeft echter al langer kritiek op de DMV en op deze jaarlijkse ‘disengagement’ rapporten. De techgigant heeft in 2017 al aan de DMV laten weten dat ook data over de veiligheid van zelfrijdende auto’s cruciaal is voor acceptatie bij het publiek van deze technologie, maar dat de meetmethodes van de DMV hier geen rekening mee houden. Zo worden bijvoorbeeld situaties waarin de auto een aanrijding voorkwam niet meegenomen in de meting. Andere argumenten tegen het rapport zijn dat niet alle gereden afstanden vergelijkbaar zijn; een snelwegrit bij helder weer vergt minder ingrijpen dan navigatie in een drukke stad.

Ambitie teruggeschroefd

En terwijl Apple er in het DMV rapport niet goed uitkomt, zijn auto’s uitgerust met de technologie van het merk nooit betrokken geweest bij grote ongevallen. Toch heeft Apple de eerdere ambitie om tegelijkertijd een EV te produceren die met Tesla zou gaan concurreren flink teruggeschroefd. Het merk begon in 2015 met het ontwikkelen van autonome techniek onder Project Titan, en in 2017 werd de eerste auto op de weg geïntroduceerd. Het jaar daarna werden de plannen om zelf een auto te bouwen losgelaten en koos Apple ervoor zich volledig te richten op zelfrij-technologie.

Inmiddels zitten ook andere concurrenten dan Google en GM niet stil. Zoox Inc., een start-up uit Silicon Valley, lokte al engineers weg bij Apple, Google en Tesla en haalt een score van 3093 kilometer zonder menselijk ingrijpen. En ook de voertuigen van Nuro, dat net 940 miljoen dollar heeft ontvangen van SoftBank, doen het goed met 1654 kilometer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Blijft Apple achter met zijn zelfrijdende auto? - Automobielmanagement.nl

Blijft Apple achter met zijn zelfrijdende auto?

De zelfrijdende testauto’s van Apple hebben beduidend meer menselijk ingrijpen nodig dan die van concurrenten Waymo (Google) of Cruise (General Motors). Dat kan erop duiden dat de technologie van de iPhone-fabrikant achterblijft. Tegelijkertijd is de meetmethode van de Californische DMV onderwerp van discussie.

Testrijders schakelden de zelfrijmodus in Apple-auto’s bijna elke anderhalve kilometer uit, blijkt uit een rapport van de California Department of Motor Vehicles. Uit hetzelfde rapport komt naar voren dat auto’s van Waymo gemiddeld maar liefst 18.000 kilometer reden zonder ingrijpen en die van Cruise ongeveer 8.000 kilometer.

Veiligheid niet meegenomen

Apple heeft echter al langer kritiek op de DMV en op deze jaarlijkse ‘disengagement’ rapporten. De techgigant heeft in 2017 al aan de DMV laten weten dat ook data over de veiligheid van zelfrijdende auto’s cruciaal is voor acceptatie bij het publiek van deze technologie, maar dat de meetmethodes van de DMV hier geen rekening mee houden. Zo worden bijvoorbeeld situaties waarin de auto een aanrijding voorkwam niet meegenomen in de meting. Andere argumenten tegen het rapport zijn dat niet alle gereden afstanden vergelijkbaar zijn; een snelwegrit bij helder weer vergt minder ingrijpen dan navigatie in een drukke stad.

Ambitie teruggeschroefd

En terwijl Apple er in het DMV rapport niet goed uitkomt, zijn auto’s uitgerust met de technologie van het merk nooit betrokken geweest bij grote ongevallen. Toch heeft Apple de eerdere ambitie om tegelijkertijd een EV te produceren die met Tesla zou gaan concurreren flink teruggeschroefd. Het merk begon in 2015 met het ontwikkelen van autonome techniek onder Project Titan, en in 2017 werd de eerste auto op de weg geïntroduceerd. Het jaar daarna werden de plannen om zelf een auto te bouwen losgelaten en koos Apple ervoor zich volledig te richten op zelfrij-technologie.

Inmiddels zitten ook andere concurrenten dan Google en GM niet stil. Zoox Inc., een start-up uit Silicon Valley, lokte al engineers weg bij Apple, Google en Tesla en haalt een score van 3093 kilometer zonder menselijk ingrijpen. En ook de voertuigen van Nuro, dat net 940 miljoen dollar heeft ontvangen van SoftBank, doen het goed met 1654 kilometer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding