TuSimple haalt $95 miljoen op voor ontwikkeling autonome trucks

De Chinees/Amerikaanse start-up TuSimple heeft nog eens 95 miljoen dollar opgehaald om zelfrijdende vrachtauto’s te ontwikkelen. Het bedrijf is daarmee de race aan het winnen van Tesla en Waymo, die ook werken aan de ontwikkeling van autonoom vrachtverkeer.

zelfrijdende truck

Dankzij eerdere investeringen in het bedrijf heeft TuSimple, met een geschatte beurswaarde van 1 miljard dollar, nu 178 miljoen dollar ter beschikking voor de benodigde technologieontwikkeling. TuSimple heeft de ambitie om halverwege dit jaar meer dan 50 trucks op de weg te hebben, waarmee het direct de grootste transportonderneming ter wereld is die puur en alleen beschikt over autonome vrachtauto’s.

Doelen halen

Sina Corp., de moedermaatschappij van Weibo, leidde de investeringsronde. “TuSimple slaagt er telkens in om volgens planning nieuwe doelen te halen. We zijn ervan overtuigd dat ze ook de volgende mijlpaal, het op de markt brengen van de eerste commerciële autonome truck, gaan halen”, laat men in een verklaring weten.

Ingrijpen

Op dit moment is TuSimple volop aan het testen in de Amerika. Elke dag zijn er drie tot vijf bezorgmomenten in Arizona en dit jaar volgt Texas met nieuwe routes. Wel is het zo dat elke truck nog wordt bemand door een bestuurder en engineer die kunnen ingrijpen wanneer dat nodig is.

Andere benadering

Volgens TuSimple heeft het bedrijf een andere benadering van de autonome truck dan concurrenten als Tesla Semi, Waymo, Starsky Robotics en Embark. De meeste modellen gaan er namelijk vanuit dat zelfrijdende trucks naar grote distributiecentra rijden buiten de stad, en dat van daaruit de mens zorgdraagt voor verdere distributie. TuSimple wil echter ook die fijnmazige aflevering op zich nemen, net zoals de transportsector dit nu al doet zodat men direct aansluit op het bestaande distributienetwerk van transportondernemers. Dit dus in tegenstelling tot de concurrentie, die nog geen commerciële routes rijdt.

TuSimple haalt $95 miljoen op voor ontwikkeling autonome trucks - Automobielmanagement.nl

TuSimple haalt $95 miljoen op voor ontwikkeling autonome trucks

De Chinees/Amerikaanse start-up TuSimple heeft nog eens 95 miljoen dollar opgehaald om zelfrijdende vrachtauto’s te ontwikkelen. Het bedrijf is daarmee de race aan het winnen van Tesla en Waymo, die ook werken aan de ontwikkeling van autonoom vrachtverkeer.

zelfrijdende truck

Dankzij eerdere investeringen in het bedrijf heeft TuSimple, met een geschatte beurswaarde van 1 miljard dollar, nu 178 miljoen dollar ter beschikking voor de benodigde technologieontwikkeling. TuSimple heeft de ambitie om halverwege dit jaar meer dan 50 trucks op de weg te hebben, waarmee het direct de grootste transportonderneming ter wereld is die puur en alleen beschikt over autonome vrachtauto’s.

Doelen halen

Sina Corp., de moedermaatschappij van Weibo, leidde de investeringsronde. “TuSimple slaagt er telkens in om volgens planning nieuwe doelen te halen. We zijn ervan overtuigd dat ze ook de volgende mijlpaal, het op de markt brengen van de eerste commerciële autonome truck, gaan halen”, laat men in een verklaring weten.

Ingrijpen

Op dit moment is TuSimple volop aan het testen in de Amerika. Elke dag zijn er drie tot vijf bezorgmomenten in Arizona en dit jaar volgt Texas met nieuwe routes. Wel is het zo dat elke truck nog wordt bemand door een bestuurder en engineer die kunnen ingrijpen wanneer dat nodig is.

Andere benadering

Volgens TuSimple heeft het bedrijf een andere benadering van de autonome truck dan concurrenten als Tesla Semi, Waymo, Starsky Robotics en Embark. De meeste modellen gaan er namelijk vanuit dat zelfrijdende trucks naar grote distributiecentra rijden buiten de stad, en dat van daaruit de mens zorgdraagt voor verdere distributie. TuSimple wil echter ook die fijnmazige aflevering op zich nemen, net zoals de transportsector dit nu al doet zodat men direct aansluit op het bestaande distributienetwerk van transportondernemers. Dit dus in tegenstelling tot de concurrentie, die nog geen commerciële routes rijdt.