Waar dat gevoel van onzekerheid uit blijkt? Bij een kritische situatie met een zelfrijdende auto geven fietsers vaker aan toch te zullen remmen terwijl ze voorrang hebben, dan bij een kritische situatie met een traditionele auto. Maar laat de zelfrijdende auto de fietser weten dat deze is opgemerkt en dat er voorrang zal worden gegeven, dan is de situatie omgekeerd. Dan hebben fietsers in conflictsituaties juist minder de neiging om te remmen bij een zelfrijdende auto dan bij een traditionele auto.

Voorlichtingsfilmpje

Educatie speelt ook een rol, zagen de onderzoekers. Hoe fietsers zijn voorgelicht over zelfrijdende auto’s heeft namelijk invloed op hun intentie om te remmen in conflictsituaties waarin ze voorrang hebben. Na het zien van een positief voorlichtingsfilmpje over zelfrijdende auto’s, was men meer geneigd om door te fietsen (met andere woorden: minder geneigd om toch te remmen) dan na een negatief filmpje over zelfrijdende auto’s.

De onderzoekers doen twee aanbevelingen. Bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s dient volgens hen meegenomen te worden dat fietsers zich anders gedragen in conflictsituaties met zelfrijdende auto’s wanneer die met hen kunnen communiceren. Ook raden ze aan om de invloed van de verschillende typen voorlichting mee te nemen in de voorlichting aan fietsers wanneer zelfrijdende auto’s op de openbare weg worden geïntroduceerd.