Onder de respondenten is veel verschil van mening over de voor- en nadelen van de zelfrijdende auto. Zo zegt iets meer dan driekwart van de groep die positief tegenover het nieuwe vervoersmiddel staan, vooral de extra veiligheid en de afname van het aantal ongelukken te waarderen. Ook de kortere reistijd door het voorkomen van files (52 procent) wordt als pluspunt genoemd, evenals het zuiniger rijden (31 procent).

Aan de andere kant zegt bijna 60 procent van de ondervraagden die negatief tegenover de ontwikkeling staan, dat zij liever zelf rijden en de controle houden. Daarnaast twijfelen vooral vrouwen (49 procent) aan de veiligheid van de zelfrijdende auto, tegenover een derde (32 procent) van de mannen.

Muziek luisteren

Een vijfde denkt dan ook dat autorijden hierdoor aangenamer wordt, waarbij volgens de onderzoekers opvalt dat meer mannen (24 procent) dan vrouwen (15 procent) dit vinden. Daar tegenover staat dat 41 procent denkt dat zelfrijdende auto’s het autorijden saaier maken.

Wat zouden Nederlandse automobilisten doen als zij niet meer hoeven te sturen? Ook die vraag stelde Team Vier. Op de eerste plaats staat met bijna 60 procent radio of muziek luisteren, gevolgd door kletsen met medepassagiers (33 procent). Achterover leunen en niets doen staat op plek drie (25 procent).

Op de grote vraag wie zij verantwoordelijk achten bij een ongeluk met een zelfrijdende auto, zegt de helft dat dit bij de autofabrikant ligt, gevolgd door de gebruiker zelf (41 procent).

Rooskleurig

De geënquêteerden blijken nuchter over de komst van autonome voertuigen. Zo zegt 37 procent van de groep die hier negatief tegenover staat, dat zij eerst maar eens moeten zien of de zelfrijdende auto goed werkt. Toch gelooft een derde dat de zelfrijdende auto de toekomst is.

Vooral mannen (47 procent) zien de vooruitzichten rooskleurig in vergelijking met het andere geslacht (26 procent). Ook op het gebied van vertrouwen in het futuristische voertuig zijn vrouwen wat terughoudender: slechts twee procent van de vrouwen zou hier volledig op durven te vertrouwen, tegenover 12 procent van de mannen.

Op dit moment zou 10 procent van de Nederlanders een zelfrijdende auto boven een ‘gewoon’ exemplaar verkiezen, waarbij wederom de vrouwen (5 procent) hier minder open voor staan dan de mannen (16 procent). Het is dan ook niet verrassend, zo stellen de onderzoekers, dat vrouwen verwachten dat zij zelf pas over zo’n 22 jaar in een zelfrijdende auto rijden. Mannen daarentegen zien zichzelf dit we over gemiddeld 16 jaar doen.

Deze week nog verklaarde minister Cora Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat dat er regelgeving nodig is om de acceptatie van zelfrijdende auto’s te versnellen.