De partijen in Zuid-Holland, waaronder ook de gemeenten Noordwijk en Katwijk, ESA ESTEC, Future Mobility Network en Rebel Automated Shuttles, hebben een intentieverklaring getekend om afspraken te bekrachtigen. “Wij denken dat zelfrijdende shuttles een belangrijke rol gaan spelen in het vervoer van reizigers van en naar OV-knooppunten”, aldus de Zuid-Hollandse gedeputeerde Floor Vermeulen.

De proef wordt opgezet in twee fases, waarbij de voertuigen eerst alleen op het terrein van ESA ESTEC (het European Space Research and Technology Centre) in Noordwijk rijden. In de tweede fase van de twee jaar durende proef gaan de busjes ook de openbare weg op. Het is overigens de tweede pilot met zelfrijdende bussen die voor dit jaar is aangekondigd, want in de Zuid-Hollandse provincie wil HTM namelijk een bus zonder chauffeur laten pendelen.

WEpods

Aan de andere kant van het land is het al zover, passagiers op het Duitse vliegveld Weeze, net over de grens bij Nijmegen, kunnen nu instappen in zelfrijdende busjes van de provincie Gelderland. De busjes leggen een traject af tussen de vertrekhal, de parkeerplaatsen en het hotel bij het vliegveld. Het is voor de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen de eerste keer dat er zelfrijdend openbaar vervoer wordt gebruikt, aldus verkeersminister Hendrik Wüst.

De zogenoemde WEpods zijn eerder gebruikt op een traject tussen Ede en Wageningen. Daar zouden ze ook passagiers gaan vervoeren, maar rijden zonder chauffeur op de openbare weg bleek lastiger dan gedacht. In 2017 trok Gelderland de stekker uit het project.