Nobina and Scania experimenteren met full-size autonome bussen

Scania en Nobina, het grootste OV-bedrijf in Scandinavië, gaan samen een proefproject opzetten met autonome bussen. De bussen gaan begin 2020 rijden op een reguliere route die het centrum van Stockholm verbindt met een van de nieuwe buitenwijken van de stad.

Volgens Karin Rådström, hoofd Bussen & Coaches bij Scania, is de technologie er inmiddels klaar voor. “We kunnen nu proeven starten met échte busroutes op de openbare weg. We zijn een van de eersten in Europa die met full-size bussen gaan experimenten. Het project gaat ons tonnen aan informatie opleveren waarmee we verder kunnen met de ontwikkeling van deze bussen voordat ze daadwerkelijk op grote schaal worden geïntroduceerd.”

De eerste proeven zullen worden gedaan zonder passagiers. Daarna komen er passagiers aan boord, en ook zal er altijd een berijder meerijden om in te grijpen wanneer dat nodig is. Nobina wil met het project meer kennis opdoen met betrekking tot de dagelijkse praktijk van autonome bussen in het OV. In eerste instantie gaan de twee Scania Citywide LF elektrische bussen dan ook slechts één kilometer van het traject autonoom rijden. De eisen die aan de voertuigen gesteld worden op het gebied van betrouwbaarheid, veiligheid en beschikbaarheid zullen verder niet anders dan die van de reguliere vloot.

Nobina and Scania experimenteren met full-size autonome bussen - Automobielmanagement.nl

Nobina and Scania experimenteren met full-size autonome bussen

Scania en Nobina, het grootste OV-bedrijf in Scandinavië, gaan samen een proefproject opzetten met autonome bussen. De bussen gaan begin 2020 rijden op een reguliere route die het centrum van Stockholm verbindt met een van de nieuwe buitenwijken van de stad.

Volgens Karin Rådström, hoofd Bussen & Coaches bij Scania, is de technologie er inmiddels klaar voor. “We kunnen nu proeven starten met échte busroutes op de openbare weg. We zijn een van de eersten in Europa die met full-size bussen gaan experimenten. Het project gaat ons tonnen aan informatie opleveren waarmee we verder kunnen met de ontwikkeling van deze bussen voordat ze daadwerkelijk op grote schaal worden geïntroduceerd.”

De eerste proeven zullen worden gedaan zonder passagiers. Daarna komen er passagiers aan boord, en ook zal er altijd een berijder meerijden om in te grijpen wanneer dat nodig is. Nobina wil met het project meer kennis opdoen met betrekking tot de dagelijkse praktijk van autonome bussen in het OV. In eerste instantie gaan de twee Scania Citywide LF elektrische bussen dan ook slechts één kilometer van het traject autonoom rijden. De eisen die aan de voertuigen gesteld worden op het gebied van betrouwbaarheid, veiligheid en beschikbaarheid zullen verder niet anders dan die van de reguliere vloot.