De geplande samenwerking moet de benodigde technologie versnellen en goedkoper maken, zodat nieuwe features eerder en tegen lagere kosten in toekomstige modellen geïntroduceerd kunnen worden. Tegelijkertijd blijven beide merken ernaar streven om zelf autonome voertuigen te ontwikkelen.

Schaalbaar

Het gezamenlijke researchwerk zal stapsgewijs en op basis van een schaalbare architectuur worden uitgevoerd. Uiteindelijk moet dit leiden tot niveau 3 en 4 van autonomie waarbij voertuigen zelfstandig op de snelweg kunnen rijden. Daarnaast willen BMW en Mercedes in de toekomst bespreken of hun samenwerking ook kan worden uitgebreid tot hogere niveaus van autonomie, zowel op snelwegen als in een stedelijke omgeving. Bovendien zullen beide fabrikanten de mogelijkheden onderzoeken om ook andere partners bij het project te betrekken, zowel technologiebedrijven als autofabrikanten.

Meer allianties

Onlangs sloten Daimler en BMW ook al een pact rond mobiliteitsdiensten zoals meer elektrisch rijden, laadinfrastructuur, parkeren en autodeeldiensten. Tegelijkertijd heeft Volkswagen een belang genomen in Argo AI, een dochteronderneming van Ford gericht op autonoom rijden. En ook Honda en GM werken inmiddels samen om de enorme kosten op weg naar de gecomputeriseerde auto te delen.