Voorafgaand aan de Autosalon van Genève, die deze week begint, laat het Verband der Automobilindustrie bij monde van president Bernhard Mattes weten dat ‘het sterk opvoeren van elektrische mobiliteit’ eraan komt als gevolg van nieuwe regelgeving en toenemende concurrentie voor de Duitse auto-industrie. In een verklaring van de VDA zei Mattes: “We gaan de komende drie jaar meer dan 40 miljard euro investeren in elektrische voertuigen, en nog eens 18 miljard euro in digitalisatie, connectiviteit en technologie voor zelfrijdende voertuigen.”

Nieuwe uitdagingen

Deze ambitie wordt uitgesproken op een moment dat de gehele sector voor nieuwe uitdagingen staat. Er zijn namelijk zorgen dat de wereldwijde vraag naar auto’s de top heeft bereikt, mede door het toenemende gebruik van initiatieven zoals Uber en Lyft waardoor consumenten sneller besluiten geen auto meer aan te schaffen. De verkoop van nieuwe auto’s is wereldwijd al aan het stagneren; de eerdere voorspelling van analisten dat er rond 2019 jaarlijks wereldwijd 100 miljoen voertuigen verkocht zouden worden is nog niet gehaald.

Lithium-ion accu’s

Tegelijkertijd zijn er enorme investeringen nodig om de overstap te maken naar een schoner en slimmer wagenpark, en niet alleen van de auto-industrie. Om een geheel elektrisch aanbod waar te maken moet ook de productie van lithium-ion accu’s omhoog. BASF kondigde eerder al aan 418 miljoen euro te investeren in de ontwikkeling van fabrieken in Europa. Naar verwachting zal een productiefaciliteit die vanaf 2020 in Finland operationeel wordt de accupakketten gaan leveren voor jaarlijks 300.000 EV’s.

Een studie van de Europese Commissie die afgelopen december werd gepubliceerd voorspelt echter dat er tussen 2030 en 2040 jaarlijks wereldwijd 8 ‘gigafabrieken’ moeten komen om aan de verwachte vraag te voldoen.