De overheid van Singapore moedigt de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen al langer aan, in de hoop dat inwoners op termijn meer gebruik gaan maken van autodeeldiensten en het openbaar vervoer als oplossing voor het dichtslibbende verkeer in de stadstaat.

Proefperiode

Volvo zal eerst een proefperiode afronden op de NTU-campus in Singapore waarna er, zodra hiervoor een vergunning is afgegeven, op de openbare weg gereden kan worden laat NTU President Subra Suresh weten. Hij spreekt de hoop uit dat die fase binnen een jaar kan beginnen. Het 12-meter lange voertuig kan tot 80 passagiers vervoeren en is volgens Volvo en NTU de eerste full-size elektrische autonome bus. “Dit type voertuig zou je in de echte wereld zo kunnen gebruiken en daarom is het een mijlpaal,” voegt Håkan Agnevall, president van Volvo Buses eraan toe.

Singapore staat op plek nummer 2 van een KPMG-index die de bereidheid van landen in kaart brengt om autonome voertuigen te accepteren. De stad hoopt vanaf 2022 in drie verschillende districten zelfrijdende bussen in te kunnen zetten, en heeft zelfs een mini-teststad gebouwd compleet met kruispunten, verkeerslichten, bushaltes en voetgangeroversteekplaatsen.