VW: ontwikkeling zelfsturende auto is te duur

Het duurt nog zeker vijf jaar voordat er volledig autonome voertuigen zijn. De gigantische kosten en complexiteit om de techniek wereldwijd uit te rollen vormen echter een bedreiging voor een levensvatbaar businessmodel.

Thomas Sedran Volkswagen

Dit heeft Volkswagen’s chef commerciële voertuigen Thomas Sedran gezegd in de aanloop naar de Autoshow van Genève. Autonome auto’s hebben een high-tech infrastructuur nodig, uiterst kostbare lidar- en radarsystemen evenals prijzige afspraken met leveranciers van cloudcomputing en makers van digitale wegenkaarten.

50 duizend euro

Alleen al de kosten voor sensoren, processors en software voor autonome auto’s op Niveau 3 bedragen nu al zo’n 50 duizend euro volgens Sedran. “Die kosten moeten omlaag naar 6 tot 7 duizend euro, maar dat vergt echt een reuzensprong in innovatie.” En zelfs als het lukt zijn daar nog altijd de kosten voor HD kaarten, cloudcomputing en de honderden miljoenen aan jaarlijkse kosten voor het in stand houden van een vloot robottaxi’s en bezorgdiensten. “Het duurt nog wel vijf jaar om de technologie te ontwikkelen voor een hoger niveau van autonomie. Kan je je een businesscase voorstellen die de miljardeninvesteringen rechtvaardigt voor zo’n lange periode? Het is gewoon te duur.”

Niveau 5

Over het hoogste niveau van autonomie, Niveau 5, zegt Sedran: “De complexiteit hiervan is net alsof je een bemande reis plant naar Mars. We gaan Niveau 5 dan ook nooit bereiken op een wereldwijde schaal. Je hebt overal de nieuwste mobiele netwerken nodig, net zoals HD digitale wegenkaarten die constant worden geüpdate en tot slot perfecte wegmarkeringen. Dat lukt alleen in een paar steden. En dan heb ik het nog niet eens over de weersomstandigheden gehad. Bij slecht weer moet een bestuurder vrijwel altijd ingrijpen.”

VW: ontwikkeling zelfsturende auto is te duur - Automobielmanagement.nl

VW: ontwikkeling zelfsturende auto is te duur

Het duurt nog zeker vijf jaar voordat er volledig autonome voertuigen zijn. De gigantische kosten en complexiteit om de techniek wereldwijd uit te rollen vormen echter een bedreiging voor een levensvatbaar businessmodel.

Thomas Sedran Volkswagen

Dit heeft Volkswagen’s chef commerciële voertuigen Thomas Sedran gezegd in de aanloop naar de Autoshow van Genève. Autonome auto’s hebben een high-tech infrastructuur nodig, uiterst kostbare lidar- en radarsystemen evenals prijzige afspraken met leveranciers van cloudcomputing en makers van digitale wegenkaarten.

50 duizend euro

Alleen al de kosten voor sensoren, processors en software voor autonome auto’s op Niveau 3 bedragen nu al zo’n 50 duizend euro volgens Sedran. “Die kosten moeten omlaag naar 6 tot 7 duizend euro, maar dat vergt echt een reuzensprong in innovatie.” En zelfs als het lukt zijn daar nog altijd de kosten voor HD kaarten, cloudcomputing en de honderden miljoenen aan jaarlijkse kosten voor het in stand houden van een vloot robottaxi’s en bezorgdiensten. “Het duurt nog wel vijf jaar om de technologie te ontwikkelen voor een hoger niveau van autonomie. Kan je je een businesscase voorstellen die de miljardeninvesteringen rechtvaardigt voor zo’n lange periode? Het is gewoon te duur.”

Niveau 5

Over het hoogste niveau van autonomie, Niveau 5, zegt Sedran: “De complexiteit hiervan is net alsof je een bemande reis plant naar Mars. We gaan Niveau 5 dan ook nooit bereiken op een wereldwijde schaal. Je hebt overal de nieuwste mobiele netwerken nodig, net zoals HD digitale wegenkaarten die constant worden geüpdate en tot slot perfecte wegmarkeringen. Dat lukt alleen in een paar steden. En dan heb ik het nog niet eens over de weersomstandigheden gehad. Bij slecht weer moet een bestuurder vrijwel altijd ingrijpen.”