General Motors, Ford en BMW kiezen naar verwachting voor sensoren van lidar startups Velodyne en Innoviz. Velodyne president Marta Hall omschrijft het programma als ‘een miljardendeal voor het bedrijf’, waarvan de 75.000 dollar kostende HDL-64E al op talloze zelfrijdende prototypes gezien kan worden in Silicon Valley.

Ecosysteem

Toyota op zijn beurt is de samenwerking aangegaan met verschillende andere lidar fabrikanten, waaronder Blackmore en Luminar. Toch blijft de Japanse automaker ook andere sensor technologieën evalueren en is het merk volgens Ryan Eustice, senior vice president automated driving bij het Toyota Research Institute, zeker nog niet klaar hierover een besluit te nemen. “Er moet eerst een gezond ecosysteem ontstaan waarin de markt zijn werk doet.”

Nog geen consensus

Maar het speelveld is veel breder, er is inmiddels meer dan een miljard dollar gepompt in zo’n 50 lidar startups. Een gezamenlijke technologiestandaard lijkt echter nog ver weg. Sterker nog, er wordt alleen nog maar gepraat over lidar, tot een wereldwijde consensus heeft het nog niet geleid. Er is voorlopig dus ook nog geen industriestandaard die massaproductie kan stimuleren en daarmee een kostenverlaging teweeg kan brengen.

Autopilot

Daarbij speelt het risico dat autofabrikanten nu investeren in technologie die verouderd is zodra de eerste autonome auto’s op grote schaal van de band rollen. “Als een autobouwer zich nu op een bepaalde techniek stort heeft hij straks misschien een achterstand als blijkt dat er inmiddels een nieuwer, goedkoper systeem bestaat,” aldus Chris Heiser, CEO van softwareontwikkelaar Renovo. Tot slot is het zelfs niet duidelijk of lidar überhaupt noodzakelijk is om de zelfrijdende auto waar te maken. Elon Musk houdt vol dat zijn Autopilot het niet nodig heeft, en dat een systeem van radar, camera’s en software genoeg is.