Eén van de deelgebieden waar standaardisering moet leiden tot een kostenverlaging is dat van de sensortechnologie. Nu nog kiezen verschillende autofabrikanten voor verschillende sensorleveranciers, en inmiddels zijn er zo’n 50 lidar startups actief die allemaal een graantje van deze in potentie miljardenmarkt willen meepikken.
Videorecorder
Het is een situatie die doet denken aan die van de videorecorder: toen deze in de jaren ’70 van de vorige eeuw werd geïntroduceerd woedde er een strijd tussen VHS (JVC), Betamax (Sony) en Video 2000 (Philips). Uiteindelijk won VHS en gingen ook de andere fabrikanten op deze standaard over. Dezelfde zoektocht naar die ene industriestandaard zien we nu ook ontstaan in de ontwikkeling van de autonome auto.
Kip ei
De eerste grootschalige samenwerkingen zijn al een feit. Vorige maand nog tekenden Daimler en BMW een intentieverklaring om samen zelfrijdende voertuigen te gaan ontwikkelen. “Het is een kip-en-ei situatie: iemand moet de technologie standaardiseren en dan volgt wetgeving vanzelf,” aldus Klaus Froehlich, bestuurslid van BMW.
Wetgeving
Standaardisering is niet alleen cruciaal vanuit schaalvergroting, er is ook wetgeving nodig. Met de introductie van zelfsturende auto’s verschuift de verantwoordelijkheid in het verkeer namelijk naar de autofabrikant, zo is althans de verwachting. Er zijn dus industriestandaarden nodig op basis waarvan regelgeving kan worden gemaakt.
Fiat Chrysler
BMW en Daimler gaan de komende maanden comités vormen om potentiële leveranciers van ADAS en autonome techniek te selecteren. De eerste stap in de samenwerking tussen de twee Duitse grootheden is om nieuwe generaties ADAS te ontwikkelen. Deze samenwerking moet uiteindelijk leiden tot standaardisering van technologie, waarbij in een later stadium nieuwe partners zoals Fiat Chrysler (dat al een samenwerking heeft met BMW) betrokken zullen worden. Fiat Chrysler CEO Mike Manley heeft al aangegeven hier belangstelling voor te hebben.