PSA: geen Niveau 4 en 5 autonome voertuigen voor particulier

Een van de grootste Europese autofabrikanten doet een flinke stap terug in de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. PSA wil niet verder gaan dan Niveau 3, met uitzondering van robottaxi’s en shuttlediensten.

psa adas

Dit heeft PSA ontwikkelingschef Gilles Le Borgne onlangs aangekondigd. “Boven Niveau 3 wordt het lastig de extra kosten voor R&D te rechtvaardigen,” verklaarde hij bij een rondetafelgesprek tijdens de Autosalon van Genève. Dit zou blijken uit eigen onderzoek van PSA naar de haalbaarheid van zelfrijdende technologie, op basis waarvan het concern Niveau 4 en 5 nu niet wil invoeren. Een uitzondering wordt gemaakt voor robottaxi’s en shuttlediensten, die men met partnerbedrijven wil opzetten. “Zulke voertuigen zijn economisch zeker haalbaar,” denkt Le Borgne.

Le Borgne verwees ook nog naar de samenwerking tussen BMW en Daimler, die volgens hem aantoont hoe kostbaar de ontwikkeling van autonome rijtechniek wel niet is. Bovendien is homologatie ‘zeer kostbaar’ en deels ‘een nachtmerrie’. Toch heeft PSA het wel geprobeerd; met verschillende toeleveranciers in de autoindustrie en ‘een Duitse autofabrikant’. Maar ook daar resulteerde het niet in een haalbaar bedrijfsmodel. Het effect op de nu aangekondigde stap terug op de talloze PSA-merken moet nog blijken.

PSA: geen Niveau 4 en 5 autonome voertuigen voor particulier - Automobielmanagement.nl

PSA: geen Niveau 4 en 5 autonome voertuigen voor particulier

Een van de grootste Europese autofabrikanten doet een flinke stap terug in de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. PSA wil niet verder gaan dan Niveau 3, met uitzondering van robottaxi’s en shuttlediensten.

psa adas

Dit heeft PSA ontwikkelingschef Gilles Le Borgne onlangs aangekondigd. “Boven Niveau 3 wordt het lastig de extra kosten voor R&D te rechtvaardigen,” verklaarde hij bij een rondetafelgesprek tijdens de Autosalon van Genève. Dit zou blijken uit eigen onderzoek van PSA naar de haalbaarheid van zelfrijdende technologie, op basis waarvan het concern Niveau 4 en 5 nu niet wil invoeren. Een uitzondering wordt gemaakt voor robottaxi’s en shuttlediensten, die men met partnerbedrijven wil opzetten. “Zulke voertuigen zijn economisch zeker haalbaar,” denkt Le Borgne.

Le Borgne verwees ook nog naar de samenwerking tussen BMW en Daimler, die volgens hem aantoont hoe kostbaar de ontwikkeling van autonome rijtechniek wel niet is. Bovendien is homologatie ‘zeer kostbaar’ en deels ‘een nachtmerrie’. Toch heeft PSA het wel geprobeerd; met verschillende toeleveranciers in de autoindustrie en ‘een Duitse autofabrikant’. Maar ook daar resulteerde het niet in een haalbaar bedrijfsmodel. Het effect op de nu aangekondigde stap terug op de talloze PSA-merken moet nog blijken.