TomTom zet vol in op HD

Bij TomTom denk je waarschijnlijk nog aan de navigatiekastjes die aan de autovoorruit geplakt zitten. Achter de schermen echter wordt het bedrijf omgevormd tot voornamelijk leverancier van navigatiedata en HD-wegenkaarten voor de connected, zelfrijdende auto.

TomTom HD

TomTom leeft bij consumenten misschien minder dan Google Maps, de producten van het bedrijf vormen wel de basis van bijvoorbeeld Uber en Apple Maps. Bovendien gebruikt Microsoft TomTom voor diensten als Azure, Bing Maps en de virtuele assistent Cortana.

Samenwerking

Om klaar te zijn voor de toekomst is TomTom recent een aantal andere belangrijke samenwerkingen aangegaan op het gebied van autonome voertuigen, connectiviteit en mobiele diensten. Vorige maand nog bundelden TomTom, Microsoft en OV-dataplatform Moovit hun krachten om ‘het ultieme multi-modale navigatieplatform voor ontwikkelaars te creëren’. Ook kondigde het bedrijf nieuwe of verlengde kaartservices en navigatiedeals aan met Nissan, Fiat Chrysler en de Volkswagen Group waaronder ook Audio, Porsche, Skoda, Lamborghini en Bentley vallen. En ook is TomTom nu, voor het eerst, leverancier van verkeersdiensten aan Audi in China en Japan.

Top-10

Interessanter is echter wellicht het nieuws dat TomTom door meerdere top-10 autofabrikanten om HD kaarten te gaan leveren die het terrein tot op de centimeter nauwkeurig weergeven, inclusief het type rijbaan, de geometrie van de omgeving en verkeersborden. Deze kaarten zijn cruciaal in de ontwikkeling van autonome auto’s, en TomTom wil dan ook als eerste komen met HD kaarten van de VS, Japan, Zuid-Korea en Europa waar al volop wordt getest met autonome rijtechniek.

Kaarthorizon

Daarnaast lanceerde TomTom vorige week, samen met softwareontwikkelaar Elektrobit, een HD ‘kaarthorizon’ voor autonoom rijden. Met een HD kaarthorizon kunnen voertuigen een gedetailleerd, virtueel beeld creëren van de weg die voor hen ligt. Hiermee kunnen bijvoorbeeld rij-assistentiesystemen worden aangestuurd, en kan de auto worden voorbereid op eventuele calamiteiten.

Minder afhankelijk

De gekozen strategie van TomTom lijkt te werken. In september 2017 nog schrapte het bedrijf 136 banen als gevolg van de dalende vraag naar navigatiekastjes. Daarna volgde verkoop van de telematica-divisie voor 1 miljard dollar aan Bridgestone, zodat alle aandacht kan uitgaan naar kaarten en navigatie. Het bedrijf is hierdoor een wereldspeler geworden als het gaat om automotive navigatietechnologie, en een bedrijf waar autofabrikanten terecht kunnen die minder afhankelijk willen zijn van Google dat zijn greep op de autobranche wil versterken.

TomTom zet vol in op HD - Automobielmanagement.nl

TomTom zet vol in op HD

Bij TomTom denk je waarschijnlijk nog aan de navigatiekastjes die aan de autovoorruit geplakt zitten. Achter de schermen echter wordt het bedrijf omgevormd tot voornamelijk leverancier van navigatiedata en HD-wegenkaarten voor de connected, zelfrijdende auto.

TomTom HD

TomTom leeft bij consumenten misschien minder dan Google Maps, de producten van het bedrijf vormen wel de basis van bijvoorbeeld Uber en Apple Maps. Bovendien gebruikt Microsoft TomTom voor diensten als Azure, Bing Maps en de virtuele assistent Cortana.

Samenwerking

Om klaar te zijn voor de toekomst is TomTom recent een aantal andere belangrijke samenwerkingen aangegaan op het gebied van autonome voertuigen, connectiviteit en mobiele diensten. Vorige maand nog bundelden TomTom, Microsoft en OV-dataplatform Moovit hun krachten om ‘het ultieme multi-modale navigatieplatform voor ontwikkelaars te creëren’. Ook kondigde het bedrijf nieuwe of verlengde kaartservices en navigatiedeals aan met Nissan, Fiat Chrysler en de Volkswagen Group waaronder ook Audio, Porsche, Skoda, Lamborghini en Bentley vallen. En ook is TomTom nu, voor het eerst, leverancier van verkeersdiensten aan Audi in China en Japan.

Top-10

Interessanter is echter wellicht het nieuws dat TomTom door meerdere top-10 autofabrikanten om HD kaarten te gaan leveren die het terrein tot op de centimeter nauwkeurig weergeven, inclusief het type rijbaan, de geometrie van de omgeving en verkeersborden. Deze kaarten zijn cruciaal in de ontwikkeling van autonome auto’s, en TomTom wil dan ook als eerste komen met HD kaarten van de VS, Japan, Zuid-Korea en Europa waar al volop wordt getest met autonome rijtechniek.

Kaarthorizon

Daarnaast lanceerde TomTom vorige week, samen met softwareontwikkelaar Elektrobit, een HD ‘kaarthorizon’ voor autonoom rijden. Met een HD kaarthorizon kunnen voertuigen een gedetailleerd, virtueel beeld creëren van de weg die voor hen ligt. Hiermee kunnen bijvoorbeeld rij-assistentiesystemen worden aangestuurd, en kan de auto worden voorbereid op eventuele calamiteiten.

Minder afhankelijk

De gekozen strategie van TomTom lijkt te werken. In september 2017 nog schrapte het bedrijf 136 banen als gevolg van de dalende vraag naar navigatiekastjes. Daarna volgde verkoop van de telematica-divisie voor 1 miljard dollar aan Bridgestone, zodat alle aandacht kan uitgaan naar kaarten en navigatie. Het bedrijf is hierdoor een wereldspeler geworden als het gaat om automotive navigatietechnologie, en een bedrijf waar autofabrikanten terecht kunnen die minder afhankelijk willen zijn van Google dat zijn greep op de autobranche wil versterken.