Uit Brits onderzoek blijkt dat het aantal automobilisten dat een zelfrijdende auto interessant vindt in een jaar tijd is verdrievoudigd naar 31 procent. Uit dezelfde cijfers blijkt echter dat nog maar weinig mensen de technologie ook echt omarmen.

Science fiction

Met andere woorden, het science fiction gehalte van de technologie spreekt consumenten zeker aan, maar overtuigt nog niet. Want ondanks de enorme vooruitgang die er geboekt wordt en waarover talloze berichten in de media verschijnen blijkt uit praktijktests dat de realiteit van de robotauto nog ver weg is. Op dit moment overweegt dan ook maar 6 procent om een zelfrijdende auto te kopen wanneer dat zou kunnen.

Jonge automobilisten

Vooral jonge automobilisten lijken zich aangesproken te voelen door de AV. Eén op de zeven berijders onder de 25 jaar (14 procent) gaf in het onderzoek aan dat zij een zelfrijdende auto zouden aanschaffen, vergeleken met 2 procent van de automobilisten ouder dan 55. En ook stedelingen zien een AV meer zitten dan daarbuiten. 38 procent van de Londenaren heeft een voorkeur voor de AV, tegenover 24 procent van de inwoners van Wales. 10 procent van de inwoners van Londen zou ook echt een AV willen kopen. Maar tegelijkertijd wil 68 procent in dat geval meer bewijs dat de zelfrijdende auto veilig is.

De eerste grote verandering wordt daarom ook niet verwacht op de consumentenmarkt, maar eerder in het segment van koeriersdiensten, met een focus op de ‘last mile delivery’, en taxidiensten.