Volgens Hakan Samuelsson is het ‘onverantwoord’ om autonome auto’s op de weg toe te laten als ze niet volkomen veilig zijn, omdat anders het vertrouwen in deze voertuigen van het publiek en bij overheden snel verdwenen is. “Iedereen in deze industrie heeft wat dat betreft dezelfde verantwoordelijkheid. Pakken we het verkeerd aan dan draaien we een technologie de nek om die de meeste levens gaat redden in het bestaan van de automobiel.”

Dronken

Samuelsson deed zijn uitspraken op het moment dat Volvo nieuwe veiligheidsvoorzieningen introduceert. Zo komt er onder andere techniek beschikbaar die moet voorkomen dat een berijder dronken achter het stuur plaatsneemt en een systeem om het smartphonegebruik achter het stuur te elimineren. Ook zullen Volvo’s in de toekomst zijn uitgerust met systemen die voorkomen dat de auto de snelheidslimiet overschrijdt, of die de snelheid automatisch aanpassen aan de rijomstandigheden.

Overschatten

Nu al blijkt dat berijders vaak erg vertrouwen op rijhulpsystemen (ADAS), niet in de laatste plaats omdat autofabrikanten de mogelijkheden van deze systemen te rooskleurig afschilderen. Het overschatten van technologie kan echter tot ongevallen leiden. “Je moet heel voorzichtig zijn als je deze techniek introduceert, ik denk dat het juist veiliger moet zijn dan berijders verwachten.” Samuelsson voegde eraan toe dat de verantwoordelijkheid voor deze voertuigen ‘neerkomt op degene die het systeem verkopen’. “Als je niet absoluut zeker weet dat een auto veilig met een verkeerssituatie kan omgaan moet je het systeem niet verkopen, anders is het echt onverantwoord.”

Tesla

Zonder namen te noemen wees Samuelsson daarbij naar Tesla, dat sier maakt met de ‘autopilot’ maar wat in feite alleen op snelwegen gebruikt kan worden om automatisch afstand te houden en van rijbaan te wisselen, en waarmee in het verleden meerdere ongevallen zijn gebeurd. En ook Volvo zelf was betrokken bij een fataal ongeval vorig jaar met een zelfrijdende auto die door Uber werd ingezet. Uit onderzoek bleek echter dat de taxidienst een groot aantal van Volvo’s eigen veiligheidssystemen had uitgeschakeld.