Op de IAA in Hannover afgelopen september liet Ford al weten dat er in de eerste helft van 2019 twee nieuwe diensten zouden komen: Ford Telematics, dat voertuigen verbindt met een online portal en dat toegang biedt voor fleetmanagers, en Ford Data Services. Dit is een vergelijkbaar platform met voertuigdata dat klanten kunnen koppelen aan hun eigen software of aan de software van andere aanbieders. Het afgelopen jaar zijn deze telematicaproducten uitgebreid getest met meer dan 50.000 voertuigen in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

Overspoeld

Het draait er bij deze diensten vooral om dat fleetmanagers toegang krijgen tot voertuigdata zodat zij hun vloot efficiënter kunnen inzetten. Tegelijkertijd willen ze volgens Dave Phatak, directeur van Ford Commercial Solutions in Europa, niet overspoeld worden door data. “Elk voertuig kan heel snel heel veel informatie leveren, maar gebruikers willen het niet allemaal hebben.”

Zelfrijdende auto

De telematicadiensten maken deel uit van de Ford Smart Mobility divisie, een afdeling die het hart vormt van de strategie van het bedrijf om in de toekomst minder als traditionele autofabrikant door het leven te gaan, en meer als leverancier van software en mobiliteitsdiensten. Ford ziet het ontwikkelen van connectiviteit als een cruciale fase voorafgaand aan de autonome auto bevestigt ook Phatak. “Connectiviteit is een absolute voorwaarde voor een autonoom rijdende vloot voertuigen. Wat we vandaag bouwen stelt ons in staat om onze reis op weg naar die zelfrijdende auto te vervolgen.”