Eerste AV in poolgebied actief

Kunnen autonome voertuigen omgaan met veeleisende omstandigheden in het poolgebied zoals sneeuw en strenge vorst? Een proefproject in Noorwegen moet hier antwoord op geven.

Eerste AV in poolgebied actief

Sinds oktober 2018 beheert het Noorse bedrijf Applied Autonomy een autonome busdienst in Kongsberg, iets ten westen van Oslo. Maar een busdienst met zelfrijdende shuttles in het zuiden van Noorwegen is niet genoeg om sceptici te overtuigen, of om technologie te ontwikkelen die bestand is tegen écht barre omstandigheden.

Spitsbergen

Afgelopen week nam het bedrijf dan ook de stap om als eerste een busdienst te openen voorbij de poolcirkel, en wel in het stadje Longyearbyen op Spitsbergen. Dat is slechts 100 kilometer verwijderd van de Noordpool. Samen met de lokale overheid en een aantal andere organisaties zijn er namelijk plannen gemaakt voor de bouw van een arctisch bezoekerscentrum, en een betrouwbare OV-dienst ernaartoe.

Op de goede weg

Als onderdeel van deze plannen is er getest met een autonome, elektrische shuttlebus van EasyMile. De bus was gelinkt aan het controlecentrum van Applied Autonomy om te beoordelen hoe het voertuig zou omgaan met de weersomstandigheden op Spitsbergen, evenals de topologie. “We hebben ook de feedack van het publiek vastgelegd,” zegt Olav Madland, general manager van Applied Autonomy. “De test wijst uit dat we op de goede weg zijn om technologie te ontwikkelen die overal functioneert.”

Eerste AV in poolgebied actief - Automobielmanagement.nl

Eerste AV in poolgebied actief

Kunnen autonome voertuigen omgaan met veeleisende omstandigheden in het poolgebied zoals sneeuw en strenge vorst? Een proefproject in Noorwegen moet hier antwoord op geven.

Eerste AV in poolgebied actief

Sinds oktober 2018 beheert het Noorse bedrijf Applied Autonomy een autonome busdienst in Kongsberg, iets ten westen van Oslo. Maar een busdienst met zelfrijdende shuttles in het zuiden van Noorwegen is niet genoeg om sceptici te overtuigen, of om technologie te ontwikkelen die bestand is tegen écht barre omstandigheden.

Spitsbergen

Afgelopen week nam het bedrijf dan ook de stap om als eerste een busdienst te openen voorbij de poolcirkel, en wel in het stadje Longyearbyen op Spitsbergen. Dat is slechts 100 kilometer verwijderd van de Noordpool. Samen met de lokale overheid en een aantal andere organisaties zijn er namelijk plannen gemaakt voor de bouw van een arctisch bezoekerscentrum, en een betrouwbare OV-dienst ernaartoe.

Op de goede weg

Als onderdeel van deze plannen is er getest met een autonome, elektrische shuttlebus van EasyMile. De bus was gelinkt aan het controlecentrum van Applied Autonomy om te beoordelen hoe het voertuig zou omgaan met de weersomstandigheden op Spitsbergen, evenals de topologie. “We hebben ook de feedack van het publiek vastgelegd,” zegt Olav Madland, general manager van Applied Autonomy. “De test wijst uit dat we op de goede weg zijn om technologie te ontwikkelen die overal functioneert.”