“We zijn ervan overtuigd dat we tegen het jaar 2030 een nieuwe generatie voertuigen hebben die volledig zijn geautomatiseerd. Dit jaar al voegen autofabrikanten 15 nieuwe veiligheids- en autonome systemen toe aan al hun auto’s in elke prijsklasse.” Die nieuwe verplichte systemen omvatten onder andere rijbaanassistentie, sensoren die afleiding van de berijder signaleren, ‘intelligente snelheidsassistentie’ (snelheidsbegrenzer) en een zwarte doos voor ongevallenregistratie.

230 miljard

Bulc heeft de afgelopen vier jaar een investeringsprogramma van 230 miljard euro in de Europese transportsector overzien en gestimuleerd. Het meeste geld ging naar het openbaar vervoer, niet minder dan 70 procent naar de spoorwegen. De private sector heeft vooral geld gepompt in autonome rijtechniek. Maar Europa werkt aan een geïntegreerd transportsysteem dat zowel privaat als publiek en zowel privé als publieksvervoer omvat.

MaaS

“Autonomie gaat niet alleen over auto’s,” is Bulc van mening. “Het gaat ook over drones, schepen, treinen en vliegtuigen. Het is mijn droom om dat alles samen te brengen.” In feite praat ze daarmee over mobility as a service (MaaS) op Europees niveau. Transport wordt als een dienst gezien met geïntegreerde services, waarbij de reiziger via één digitale interface zijn reis plant. De meeste, en wellicht alle ‘reiscomponenten’ zullen autonoom zijn, denkt Bulc.

Decarbonisatie

Belangrijk onderdeel van deze visie is ‘decarbonisatie’, oftewel een complete transitie naar elektrische of andere niet-vervuilende motoren in 2050. Het is de tweede grote fase in de ‘vision zero’ van Bulc: nul vervuiling. De vervoerssector is momenteel de op een na grootste vervuiler in Europa, aldus Bulc. Ze realiseert zich terdege dat deze transitie niet zonder slag of stoot zal plaatsvinden. “We hebben een sterk ecosysteem nodig anders gaat het niet lukken, innovatie floreert pas bij voldoende investeringen.”