Dat is de filosofie van de Britse startup Wayve. Het bedrijf denkt genoeg te hebben aan een camera, GPS tracker en een krachtige computer om overal autonoom te rijden. Experts die zich bezighouden met de technologie achter zelfrijdende auto’s, zoals LiDAR en radar, vinden dat idee belachelijk.

Trainingsdata

De meeste autonome auto’s nemen al rijdende allerlei beslissingen over hun acties, onderweg informatie verwerkend over de situatie rondom de auto. Wayve interpreteert de enorme hoeveelheid gegevens die door camera’s en sensoren wordt opgepikt niet, simpelweg omdat de auto’s er niet voor zijn uitgerust. In plaats daarvan vertrouwt Wayve op trainingsdata uit het systeem en informatie uit vorige rijervaringen, samen met ‘versterkte’ informatie vanuit de bestuurder.

Mensgedreven

Op de website van het bedrijf valt te lezen dat deze ‘mensgedreven’ benadering anders is en langzamer werkt. “Met elke interventie van de bestuurder leert ons systeem waardoor het stap voor stap verbetert, in plaats van dat het wordt overladen met systemen en data. Het duurt langer voordat we de techniek kunnen inzetten, maar we bewandelen dan ook een fundamenteel andere weg.”

Sceptisch

Experts zijn echter sceptisch. En dat is nog voorzichtig uitgedrukt. Rick Tewell, COO bij Velodyne LiDAR reageert: “Kunstmatige intelligentie presteert juist beter bij veel méér data in plaats van minder.” De robotauto heeft onder de streep betrouwbare, goede data nodig om de verkeersveiligheid te verhogen. Het kostenplaatsje is zeker een struikelblok, maar door schaalvergroting gaat de prijs inmiddels wel omlaag. Een LiDAR systeem kostte een paar jaar geleden nog duizenden dollars, nu is dat 1000 dollar of minder. Radar is zelfs nog goedkoper. Desondanks beweert Wayve dat de sensoren en rekenkracht van het bedrijf slechts 10 procent kosten van ’traditionele’ systemen.

Combinatie van systemen

Toch is geld besparen door een vereenvoudigd systeem te gebruiken niet de prioriteit bij autofabrikanten en AV-startups ziet ook Leilei Shinohara, R&D vice president R&D bij sensorfabrikant RoboSense. “Zelfs als je LiDAR alleen gebruikt als back-up systeem wil je het wel aan boord hebben, je wil ongelukken als met Uber en de Tesla Autopilot voorkomen.” Matt Weed van het Amerikaanse Luminar Technologies sluit zich hierbij aan. “Het hele punt van autonome auto’s is dat ze veiliger zijn dan een menselijke bestuurder. Ik zie niet in waarom je technologie elimineert die de veiligheid juist verbetert. Het is die gewenste robuuste combinatie van systemen die botst met de vereenvoudigde benadering van Wayve.”