In een Niveau 4 autonome auto kan de bestuurder binnen bepaalde omstandigheden het rijden aan de auto overlaten. Filerijden en stadsverkeer zijn daar twee voorbeelden van, en dat betekent dat je in de AI:ME kan ontspannen in plaats van gestresst raken als het verkeer weer eens tot stilstand komt.

Robot

Qua concept is de AI:ME een vrij traditionele elektrische auto met een 65 kWh batterij die genoeg vermogen levert voor typisch start-stop verkeer in de stad. Verder is de auto traditioneel in die zin dat er nog altijd een stuurwiel, pedalen en instrumenten aanwezig zijn. Een leuke feature is wel dat het futuristische instrumentenpaneel intrekbaar is wanneer de robot het rijden overneemt.

Planten

Om het de passagiers zo comfortabel mogelijk te maken tijdens een verblijf in de file zijn er zoveel mogelijk natuurlijke en gerecyclede materialen gebruikt in het interieur, waaronder hout. Hoogtepunt is de aanwezigheid van levende planten in een houten raamstructuur aan het autodak. Dat moet zorgen voor een natuurlijke omgeving voor de drukke stadsforens.

Benen strekken

De autonome aard van de auto heeft nog meer voordelen. Dankzij de elektrische aandrijflijn is er veel ruimte beschikbaar in het interieur en die ruimte wordt extra benut door uitklapbare voetsteunen te monteren zodat de passagiers tijdens de rit door de stad hun benen kunnen strekken. Verder beschikt de AI:ME over Audi’s Holoride virtual reality set. Daarnaast zorgen active noise cancellation en de getinte ramen ervoor dat de boze buitenwereld verder wordt buitengesloten.

Behelpen

Tot slot kan je in de AI:ME (uiteraard via een app) vooraf je bestemming en tussenstops ingeven evenals de comfortinstellingen. De auto zet je af om daarna zelf een parkeerplaats te zoeken, en aan het eind van de werkdag komt hij je weer ophalen, zo is de voorspelling van Audi. Helaas is de technologie nog niet zo ver, dus tot die tijd blijft het behelpen in de file.