In een brief waarschuwen BMW CEO Harald Krueger en Telekom’s Tim Hoettges dat alternatieve voorstellen die níet zijn gebaseerd op 5G Europa op achterstand zetten met de concurrentie uit China als het gaat om de toekomst van mobiliteit. “We zijn ervan overtuigd dat een verplichting om wifi te gebruiken een enorme vertraging gaat opleveren van auto-tot-auto en auto-tot-infrastructuur communicatie in Europa”, aldus beide heren in hun schrijven aan de Duitse transportminister Andreas Scheuer.

Miljardenmarkt

Krueger en Hoettges doen hun noodkreet echter niet alleen om de Europese industrie te beschermen, er spelen ook andere directe belangen. De nieuwe EU richtlijn betreft namelijk een miljardenmarkt waar de autofabrikant en telecomleverancier een graantje van mee willen pikken. Een voorkeur van de Europese Commissie voor wifi-standaard ITS-G5 zou bedrijven die al voor deze technologie hebben gekozen, zoals Volkswagen en Renault, op voorsprong zetten vergeleken met concerns als BMW, Daimler, Ford en de PSA Group die een 5G-standaard nastreven genaamd C-V2X.

Wind mee

Overigens hebben BMW en Deutsche Telekom de wind al mee. Vorige week nog verwierp een Europees comité van regelgevers het voorstel van de Commissie. Vandaag stemt het Europese parlement erover in een plenaire zitting. Een eenvoudige meerderheid zou al voldoende zijn om het voorstel te blokkeren. Daarnaast heeft ook de Europese Raad nog een stem in het wifi-voorstel dat er bij voldoende stemmen ook een streep door kan zetten.