Ook VW-manager vindt voorspellingen over komst AV te optimistisch

Na Ford tempert nu ook Volkswagen de verwachtingen omtrent de komst van de zelfrijdende auto. VW-manager Thomas Sedran denkt dat het autonome rijden ‘nog meerdere jaren op zich laat wachten’. Het huidige businessmodel van VW is voorlopig veiliggesteld.

Dr. Thomas Sedran

Trapte eerder Ford CEO Jim Hackett al op de rem, nu doet ook een VW-manager een duit in het zakje. Thomas Sendran is chef van de lichte bedrijfswagentak van VW. In het Duitse ‘Manager Magazine’ waarschuwt hij voor een al te optimistische kijk op de toekomst als het gaat om autonoom rijden. In ieder geval tot 2030 zal de robotauto geen wezenlijke verandering teweegbrengen in het huidige bedrijfsmodel van de autoindustrie, aldus Sendran. “Mensen blijven nog lange tijd auto’s kopen, die fabrikanten nog lange tijd winst zullen opleveren.”

De angst voorbij

De angst voor techbedrijven en mobiliteitsleveranciers als Uber, Lyft en Waymo is voorbij merkt Sendran. “Meerdere visionairs, vooral in Silicon Valley, hebben de complexiteit van de technologie onderschat.” Wanneer Volkswagen grootschalig inzet op autonoom rijden is nog onbekend. “Misschien dat we in 2025 in de eerste steden te zien zijn met zelfrijdende voertuigen. Maar ik verwacht dat dit niet in Europa is.”

De opmerkingen van Sendran passen overigens prima in het huidige plaatje van Volkswagen als leverancier van zelfrijdende auto’s: het bedrijf doet geen enkele moeite voorop te lopen en geeft ruiterlijk toe dat concurrenten als Waymo een voorsprong hebben van één tot twee jaar.

Ook VW-manager vindt voorspellingen over komst AV te optimistisch - Automobielmanagement.nl

Ook VW-manager vindt voorspellingen over komst AV te optimistisch

Na Ford tempert nu ook Volkswagen de verwachtingen omtrent de komst van de zelfrijdende auto. VW-manager Thomas Sedran denkt dat het autonome rijden ‘nog meerdere jaren op zich laat wachten’. Het huidige businessmodel van VW is voorlopig veiliggesteld.

Dr. Thomas Sedran

Trapte eerder Ford CEO Jim Hackett al op de rem, nu doet ook een VW-manager een duit in het zakje. Thomas Sendran is chef van de lichte bedrijfswagentak van VW. In het Duitse ‘Manager Magazine’ waarschuwt hij voor een al te optimistische kijk op de toekomst als het gaat om autonoom rijden. In ieder geval tot 2030 zal de robotauto geen wezenlijke verandering teweegbrengen in het huidige bedrijfsmodel van de autoindustrie, aldus Sendran. “Mensen blijven nog lange tijd auto’s kopen, die fabrikanten nog lange tijd winst zullen opleveren.”

De angst voorbij

De angst voor techbedrijven en mobiliteitsleveranciers als Uber, Lyft en Waymo is voorbij merkt Sendran. “Meerdere visionairs, vooral in Silicon Valley, hebben de complexiteit van de technologie onderschat.” Wanneer Volkswagen grootschalig inzet op autonoom rijden is nog onbekend. “Misschien dat we in 2025 in de eerste steden te zien zijn met zelfrijdende voertuigen. Maar ik verwacht dat dit niet in Europa is.”

De opmerkingen van Sendran passen overigens prima in het huidige plaatje van Volkswagen als leverancier van zelfrijdende auto’s: het bedrijf doet geen enkele moeite voorop te lopen en geeft ruiterlijk toe dat concurrenten als Waymo een voorsprong hebben van één tot twee jaar.