De druk op autofabrikanten om zelf richtlijnen op te stellen voor de autonome auto neemt toe. De politiek neemt geen actie en Musk gaat intussen vrolijk verder met het opschudden van de boel door zijn eigen technologie als standaard te verkopen. Zijn uitspraken dat Tesla een miljoen nieuwe auto’s gaat produceren die allemaal zijn toegerust om ‘volledig zelfstandig rijden’ mogelijk te maken, en die ook als robottaxi’s gaan functioneren, komen op een moment dat drie autofabrikanten de handen ineenslaan met de Society of Automobile Engineers. Die samenwerking, onder de naam Automated Vehicle Safety Consortium, moet leiden tot een set richtlijnen voor de productie van AV’s.

Gezamenlijke standaard

De deal tussen Ford, GM en Toyota is een poging van bestaande autofabrikanten om de komst van de AV in goede banen te leiden, zelfs terwijl Tesla en andere techbedrijven volgas de zelfrijdende auto blijven promoten als een voldongen feit. Vorige week nog kondigde Google-dochter Waymo aan dat het een in onbruik geraakte fabriek in Detroit exclusief gaat inrichten voor het ombouwen van auto’s naar autonomen voertuigen. Nathan Kokes, communicatiemanager bij Toyota, bezweert dat de fabrikanten achter het Automated Vehicle Safety Consortium net zo graag AV’s op de weg willen hebben als Silicon Valley lieveling Musk, maar alleen als de technologie veilig is gebleken. “We willen de ontwikkeling van Niveau 4 en 5 zelfrijdende auto’s juist versnellen. Dat kan alleen als we eerst een gezamenlijke standaard bepalen met een aantal van de grootste autofabrikanten.”

Financiële waanzin

De terughoudendheid van traditionele autofabrikanten komt voor een deel door een reeks ongevallen die in het verleden met zogenaamd autonome auto’s hebben plaatsgevonden. In 2015 boorde een Tesla Model S op de Autopilot zich in de zijkant van een truck en in 2017 overleed een voetganger na een aanrijding met een ‘autonome’ Volvo XC90 die voor Uber onderweg was.
Het enthousiasme van bedrijven als Tesla wordt er echter niet door getemperd. Sterker nog, een verblijf in de technologische vuurlinie is hun bestaansrecht. “De fundamentele boodschap voor consumenten is dat het financiële waanzin is om nog iets anders te kopen dan een Tesla,” zei Musk vorige week tijdens een investeerdersdag in Californië waar hij nieuwe hardware onthulde.

Politiek

Toch kan ook Musk niet zonder de politiek, die alleen met nieuwe regelgeving de komst van de AV mogelijk kan maken. De Amerikaanse wetgeving schrijft nu voor dat er altijd een menselijke bestuurder aanwezig moet zijn. Wel mogen autofabrikanten voor testdoeleinden maximaal 2500 uitzonderingen aanvragen, maar die zijn dan slechts twee jaar geldig. Momenteel is er in de VS geen wetgeving die standaardisering mogelijk maakt voor het testen of inzetten van autonome auto’s, of die fabrikanten in staat stelt om op grote schaal hun zelfrijdende voertuigen aan de man te brengen. Intussen leidt het vergunningenstelsel tot steeds meer kritiek van veiligheidsorganisaties, dat de overheid te weinig doet om strenge regels op te stellen, en dat autofabrikanten hierdoor onveilige auto’s op de weg brengen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding