Capgemini Research Institute heeft in december 2018 het onderzoek uitgevoerd onder 5.538 consumenten in zes landen in Europa, Noord-Amerika en Azië. De conclusies staan in het vandaag gepubliceerde rapport “The Autonomous Car: A Consumer Perspective”. De positieve houding van consumenten tegenover autonome voertuigen suggereert dat zij grote voordelen zien op het gebied van brandstofefficiëntie (73%), lagere emissies (71%) en tijdwinst (50%). Meer dan de helft van de consumenten (56%) zegt zelfs bereid te zijn om tot 20% meer te betalen voor een autonoom voertuig dan een standaard voertuig.

Veranderende perceptie

De uitkomsten wijzen op een veranderende perceptie van mobiliteit: consumenten geloven dat autonome auto’s een grotere rol zullen gaan spelen in hun dagelijks leven, en dat ze naast het rijden zelf ook autonomie zullen hebben bij het doen van boodschappen en het uitvoeren van taken. Bijna de helft (49%) van de respondenten zegt geen probleem te hebben als een autonome auto zelfstandig de boodschappen zou doen.

Tijd besparen

Meer dan de helft (54%) vertrouwt een zelfrijdende auto om vrienden en familieleden af te zetten of op te halen, terwijl een op de twee (50%) van de respondenten verwacht dat een auto met eigen vervoer hen helpt om tijd te besparen bij het ondernemen van andere activiteiten, zoals socialiseren, entertainment, werken of gewoonweg genieten van de reis.

Chinezen en millennials

Consumenten anticiperen op een toekomst met zelfrijdende auto’s. Er zijn zelfs culturele en geografische factoren die een hogere verwachting in de hand werken. Er zijn heeft twee groepen geïdentificeerd die bijzonder positief staan tegenover autonome auto’s: Chinese consumenten en millennials.

Zorgen over veiligheid

Ondanks de sterke toename van het positieve sentiment, blijven er ook belemmeringen voor de adoptie van autonoom rijden bestaan: de respondenten zeggen dat de aankoop of adoptie van een voertuig zonder bestuurder afhankelijk is van de veiligheid van het voertuig (73%) en de veiligheid van het systeem (72%).

Capgemini heeft vier belangrijke aandachtsgebieden geïdentificeerd om de reis naar een zelfrijdende toekomst te versnellen:

  • Zorg dat de klant goed geïnformeerd is en blijft. Vanuit de perceptie van de consument evolueert de auto van een vervoermiddel naar een quasi-persoonlijke assistent. Deze verschuiving legt een aanzienlijke verantwoordelijkheid bij automobielbedrijven om openhartig te zijn over de mogelijkheden van het voertuig en het risico van misinterpretatie te vermijden.
  • Begrijpen en geruststellen. Het onderzoek toont aan dat consumenten een duidelijk beeld hebben van de ervaring die ze verwachten van een zelfrijdende auto. Autobedrijven zouden er goed aan doen om deze verwachtingen te begrijpen en ze in het ontwerpproces zelf te integreren. Tegelijkertijd moet er ook geïnvesteerd worden in -en gecommuniceerd worden over- de veiligheids- en beveiligingselementen van zelfrijdende voertuigen.
  • Bouw een ecosysteem van diensten. De verwachtingen rond het potentieel van autonoom rijdende auto’s onderstrepen de noodzaak voor automobielbedrijven om hun aanbod voor de consument uit te breiden. De consumenten verwachten een grote verscheidenheid aan ervaringen in de auto, variërend van entertainment, werk en gezondheidszorg. Het leveren van deze ervaringen en het omzetten van deze ervaringen in zakelijke kansen vraagt om samenwerking tussen automobielbedrijven met technologie-, content- en handelsbedrijven om een compleet ecosysteem van diensten te kunnen creëren.
  • Software-investeringen. Als een geïndustrialiseerde sector die sterk aan het veranderen is, moeten automobielbedrijven autonoom vervoer integreren in hun algemene bedrijfsstrategie in alle divisies van hun bedrijf.