Musk blijft de gemoederen bezighouden. De recalcitrante ondernemer komt met de ene na de andere spannende bewering of voorspelling over de zelfrijdende vermogens van zijn Tesla’s, terwijl wetenschappers elders in de wereld stapje voor stapje in de luwte werken aan hun projecten. Deze week nog serveerde Musk het Lidar-systeem af dat gebruik maakt van sensoren in plaats van camera’s om de omgeving te scannen, en waar talloze bedrijven nu in investeren. Volgens Musk is Lidar een ‘slappe keuze’ en onnodig duur.

Beste eigenschapen

Bij Waymo zijn ze het zat bleek gisteren tijdens een conferentie van Google softwareontwikkelaars. Gevraagd naar de ambitieuze doelstellingen van concurrent Tesla om voor het einde van volgend jaar volledig zelfrijdende auto’s op de weg te hebben liet technisch directeur Dmitri Dolgov van Waymo weten: “Dat kan je beter aan Elon vragen.” Wat het gebruik van sensoren betreft zei Dolgov dat camera’s, radar en Lidar elkaar aanvullen en dat Waymo de beste eigenschappen van elk systeem gebruikt. Daarbij komt dat er een prijsdaling is ingezet die blijft voortduren terwijl de technologie op grotere schaal wordt ingezet aldus Dolgov.

Saillant

Dolgov kreeg bijval van hoofd research Drago Anguelov. Volgens hem genereert Lidar ‘veel rijkere en meer accurate data’. En het is volgens de techneut ook veiliger. Waar Musk uitsluitend gelooft in het gebruik van camera’s is dat volgens Anguelov veel te beperkt. Saillant is dat ook ‘chef hardware’ Satish Jeyachandran nu aan de kant van Waymo staat. Jeyachandran werkte hiervoor zes jaar lang bij Tesla en hij is nu van mening dat ‘elke sensor belangrijk is om veilige zelfrijdende auto’s te ontwikkelen’. Waymo heeft zijn eigen hardware ontwikkeld, inclusief Lidar-sensoren die het bedrijf verkoopt aan bedrijven in andere bedrijfstakken zoals robotica en landbouw. Volgens Jeyachandran krijgt Waymo veel lof voor het verbeterde blikveld die de sensoren bieden.

In de tussentijd blijft Waymo testen met zelfrijdend vervoer. Inmiddels gebeurt dat in 25 Amerikaanse steden, maar men is nog niet zover om de robottaxi die nu alleen in Phoenix rondrijdt ook elders in te zetten. In Phoenix hebben nu zo’n 1000 passagiers gebruikgemaakt van de taxi’s, maar er is nog altijd een chauffeur aanwezig voor noodsituaties.