Zelfrijdende shuttlebus rijdt voor het eerst op Brussels Airport

De zelfrijdende elektrische bus heeft zijn eerste meters afgelegd op Brussels Airport. In 2021 moet de bus autonoom gaan pendelen tussen de terminal, bedrijvenzone en parkeerterreinen. “Dit wordt het visitekaartje van het openbaar vervoer in Vlaanderen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

Brussels Airport is het decor van een ambitieus proefproject met een zelfrijdende shuttlebus van OV-bedrijf De Lijn. De komende tijd maakt het voertuig van constructeur 2getthere zijn eerste demonstratieritten langs de terminal, zodat passagiers de bus kunnen zien rijden. Voorlopig rijdt de shuttle nog zonder passagiers. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de zelfrijdende shuttle autonoom door gemengd verkeer navigeert. “We staan voor een doorbraak in autonoom vervoer”, bevestigt Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn. “Als we ons basisnetwerk kunnen versterken met een flexibel aanbod aan gedeelde shuttlevoertuigen, dan kunnen we de grote mobiliteitsuitdagingen van de toekomst aan.”

Magneten

Als de zelfrijdende elektrische busjes veilig en flexibel inzetbaar blijken kunnen ze op regelmatige tijdstippen op en neer rijden. De shuttle zou zelfstandig rijden met een snelheid van gemiddeld 20 km/uur op een kort, vast traject dat uitgerust is met magneten en sensoren. De magneten bevinden zich in de grond en dienen als bakens om de weg aan te duiden. De sensoren zijn ingebouwd om andere objecten in de omgeving te detecteren. Lokaal kunnen aanpassingen nodig zijn om de verkeerscomplexiteit te verlagen. Maar er is geen aparte bedding nodig aldus berichtgeving van De Lijn, want het busje deelt de weg gewoon met ander verkeer.

Ontwikkelingsfase

Het proefproject zit momenteel in de ontwikkelingsfase. De proefritten dit jaar bij constructeur 2getthere in Utrecht dienen om de technologie te testen. In de loop van 2020 wordt er in gemengd verkeer op uitgebreidere schaal getest, zonder reizigers maar met een steward aan boord. Deze testperiode is bedoeld om de werking van de bus uit te proberen in alle weersomstandigheden en verkeerssituaties. Als deze testen positief verlopen kan het reizigerssysteem verder worden uitgebouwd en is het de bedoeling om zonder steward aan boord te rijden. Midden 2021 kan dan gestart worden met reizigersvervoer.

Zelfrijdende shuttlebus rijdt voor het eerst op Brussels Airport - Automobielmanagement.nl

Zelfrijdende shuttlebus rijdt voor het eerst op Brussels Airport

De zelfrijdende elektrische bus heeft zijn eerste meters afgelegd op Brussels Airport. In 2021 moet de bus autonoom gaan pendelen tussen de terminal, bedrijvenzone en parkeerterreinen. “Dit wordt het visitekaartje van het openbaar vervoer in Vlaanderen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

Brussels Airport is het decor van een ambitieus proefproject met een zelfrijdende shuttlebus van OV-bedrijf De Lijn. De komende tijd maakt het voertuig van constructeur 2getthere zijn eerste demonstratieritten langs de terminal, zodat passagiers de bus kunnen zien rijden. Voorlopig rijdt de shuttle nog zonder passagiers. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de zelfrijdende shuttle autonoom door gemengd verkeer navigeert. “We staan voor een doorbraak in autonoom vervoer”, bevestigt Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn. “Als we ons basisnetwerk kunnen versterken met een flexibel aanbod aan gedeelde shuttlevoertuigen, dan kunnen we de grote mobiliteitsuitdagingen van de toekomst aan.”

Magneten

Als de zelfrijdende elektrische busjes veilig en flexibel inzetbaar blijken kunnen ze op regelmatige tijdstippen op en neer rijden. De shuttle zou zelfstandig rijden met een snelheid van gemiddeld 20 km/uur op een kort, vast traject dat uitgerust is met magneten en sensoren. De magneten bevinden zich in de grond en dienen als bakens om de weg aan te duiden. De sensoren zijn ingebouwd om andere objecten in de omgeving te detecteren. Lokaal kunnen aanpassingen nodig zijn om de verkeerscomplexiteit te verlagen. Maar er is geen aparte bedding nodig aldus berichtgeving van De Lijn, want het busje deelt de weg gewoon met ander verkeer.

Ontwikkelingsfase

Het proefproject zit momenteel in de ontwikkelingsfase. De proefritten dit jaar bij constructeur 2getthere in Utrecht dienen om de technologie te testen. In de loop van 2020 wordt er in gemengd verkeer op uitgebreidere schaal getest, zonder reizigers maar met een steward aan boord. Deze testperiode is bedoeld om de werking van de bus uit te proberen in alle weersomstandigheden en verkeerssituaties. Als deze testen positief verlopen kan het reizigerssysteem verder worden uitgebouwd en is het de bedoeling om zonder steward aan boord te rijden. Midden 2021 kan dan gestart worden met reizigersvervoer.