China organiseert autorace zonder bestuurders

China’s geplande route op weg naar autonome rijtechniek zit letterlijk vol obstakels en verrassingen. Althans, voor de deelnemers aan de grootste race voor autonome auto’s die het land organiseert.

China organiseert autorace zonder bestuurders

Meerdere teams namen deze week met tientallen zelfrijdende auto’s deel aan een race met AV’s. Deze vond plaats in het oosten van China, in de stad Tianjin, en werd georganiseerd door China’s grootste automotive denktank. Op een uitgezet parcours dienden de auto’s om te gaan met hobbelige wegen, plotselinge bochten en kunstmatige mist. Zelfs nepkoeien en -schapen werden uit de kast gehaald om het de auto’s zo moeilijk mogelijk te maken. Het ging niet alle teams even goed af.

Loslopend vee

Tegemoetkomend verkeer en loslopend vee ontwijken bleek nog relatief eenvoudig. En ook door modder en mist lieten de auto’s zich niet van de wijs brengen. Lastiger was het om een wegversmalling te ontwijken: meerdere auto’s reden recht tegen het obstakel aan waardoor technici de weg moesten vrijmaken en de auto herstart moest worden met puntenaftrek tot gevolg. Eén deelnemer kreeg het voor elkaar om door een nep marktkraam te rijden, alhoewel de gemiddelde snelheid niet hoger was dan 30 km/h.

Concurreren

Dergelijke resultaten laten weer eens zien hoe nieuw de technologie voor zelfrijdende auto’s in feite is. Daarbij moeten Chinese mededingers zoals Baidu Inc. en Pony.ai voldoen aan strenge lokale regelgeving en concurreren met rivalen als Waymo dat als koploper wordt gezien met jaren ervaring en miljoenen testkilometers achter de rug.

Ethische dilemma’s

Deelnemers aan deze derde editie van de jaarlijkse AV-race waren onder andere Beijing Electric Vehicle Co. en China FAW Group Co., evenals een aantal universiteiten en onderzoeksinstellingen. Het driedaagse event bestond uit een offroad test, een proef in stedelijk gebied en een snelwegrit. Er was ook een optionele ‘Intelligent Extreme Challenge’ die de auto’s beoordeelt op het gebied van routeplanning en de omgang met ethische dilemma’s. Een de winnaar? Dat was het team van de Tsinghua University. Beijing Electric werd tweede.

China organiseert autorace zonder bestuurders - Automobielmanagement.nl

China organiseert autorace zonder bestuurders

China’s geplande route op weg naar autonome rijtechniek zit letterlijk vol obstakels en verrassingen. Althans, voor de deelnemers aan de grootste race voor autonome auto’s die het land organiseert.

China organiseert autorace zonder bestuurders

Meerdere teams namen deze week met tientallen zelfrijdende auto’s deel aan een race met AV’s. Deze vond plaats in het oosten van China, in de stad Tianjin, en werd georganiseerd door China’s grootste automotive denktank. Op een uitgezet parcours dienden de auto’s om te gaan met hobbelige wegen, plotselinge bochten en kunstmatige mist. Zelfs nepkoeien en -schapen werden uit de kast gehaald om het de auto’s zo moeilijk mogelijk te maken. Het ging niet alle teams even goed af.

Loslopend vee

Tegemoetkomend verkeer en loslopend vee ontwijken bleek nog relatief eenvoudig. En ook door modder en mist lieten de auto’s zich niet van de wijs brengen. Lastiger was het om een wegversmalling te ontwijken: meerdere auto’s reden recht tegen het obstakel aan waardoor technici de weg moesten vrijmaken en de auto herstart moest worden met puntenaftrek tot gevolg. Eén deelnemer kreeg het voor elkaar om door een nep marktkraam te rijden, alhoewel de gemiddelde snelheid niet hoger was dan 30 km/h.

Concurreren

Dergelijke resultaten laten weer eens zien hoe nieuw de technologie voor zelfrijdende auto’s in feite is. Daarbij moeten Chinese mededingers zoals Baidu Inc. en Pony.ai voldoen aan strenge lokale regelgeving en concurreren met rivalen als Waymo dat als koploper wordt gezien met jaren ervaring en miljoenen testkilometers achter de rug.

Ethische dilemma’s

Deelnemers aan deze derde editie van de jaarlijkse AV-race waren onder andere Beijing Electric Vehicle Co. en China FAW Group Co., evenals een aantal universiteiten en onderzoeksinstellingen. Het driedaagse event bestond uit een offroad test, een proef in stedelijk gebied en een snelwegrit. Er was ook een optionele ‘Intelligent Extreme Challenge’ die de auto’s beoordeelt op het gebied van routeplanning en de omgang met ethische dilemma’s. Een de winnaar? Dat was het team van de Tsinghua University. Beijing Electric werd tweede.