In moties die zijn ingediend bij de National Highway Traffic Safety Administration uiten autodealer, verzekeraars en verkeersveiligheidsorganisaties hun zorgen over de plannen van GM om jaarlijks 2500 elektrische autonome voertuigen te introduceren in het verkeer, voor een periode van twee jaar.

Niet goedgekeurd

De petitie, die door GM in januari 2018 is ingediend maar pas in maart van dit jaar openbaar werd gemaakt, wordt gezien als de eerste stap van het bedrijf om een vloot van robottaxi’s onder de naam Cruise AV te lanceren, op basis van de elektrische Chevrolet Bolt. De aantallen zijn gebaseerd op het huidige maximale aantal auto’s dat is vrijgesteld van federale veiligheidseisen voor motorvoertuigen. GM wil dus niet-goedgekeurde auto’s gebruiken voor het project.

Toestemming

Thomas Karol, vertegenwoordiger van de verzekeringsbranche, vindt dan ook dat de NHTSA ‘eerst moet vaststellen of een robotauto net zo veilig is in het verkeer als een auto met bestuurder’, voordat er toestemming wordt verleend om zelfrijdende auto’s op Amerikaanse wegen toe te staan. “Als de NHTSA niet zeker weet of aan AV op zijn minst net zo veilig is als een auto met bestuurder, dan moeten ze ook geen toestemming geven. Daarbij is het al helemaal niet hun zaak om ontheffing te verlenen aan voertuigen waarvan ze niet zeker weten of ze veilig zijn.”

Voorzichtig

Ook Douglas Greenhaus, die voor dealerorganisatie NADA optreedt, is van mening dat de NHTSA voorzichtig te werk moet gaan, vooral gezien de impact op de perceptie van het publiek en het vertrouwen in deze voertuigen. “Het publiek moet op zijn minst weten dat autonome auto’s gunstig afsteken tegen andere GM producten en dat ze net zo veilig zijn of veiliger vergeleken met een menselijke bestuurder.” Volgens veiligheidsexpert Jason Levine van het Center for Auto Safety heeft GM, ondanks een petitie van 97 pagina’s en 78 voetnoten, echter geen data verschaft waaruit moet blijken dat de auto’s voldoen aan de veiligheidseisen die worden gesteld aan reguliere auto’s.

Maas in de wet

En zo is er wel meer commentaar op de plannen van GM, die toch vooral worden gezien als een manier om via een maas in de wet snel robotauto’s op de weg te krijgen en zo de concurrentie voor te blijven. Advocaat Jill Ingrassia wijst erop dat berijders nog altijd sceptisch zijn over de zelfrijdende auto. “De industrie is enthousiast maar drie vierde van de Amerikanen is nog steeds bang voor volledig autonome auto’s. Misstappen kunnen de acceptatie ervan door het publiek schade toebrengen.”

Een woordvoerder van GM heeft aangegeven ‘de commentaren te gaan bestuderen’. Bijval krijgt GM overigens ook: van de Mothers Against Drunk Driving. Zij geloven dat autonome auto’s het gevaar van dronken bestuurders gaan elimineren.