Vooral over de automatische rijbaanwisseling die Tesla belooft is de organisatie slecht te spreken: het systeem is extreem kortzichtig en reageert duidelijk niet op remlichten of richtingaanwijzers van andere auto’s. Jake Fisher van Consumer Reports: “Omdat de Autopilot niet kan anticiperen op het gedrag van andere weggebruikers moet de bestuurder alsnog permanent op zijn hoede zijn en vooruit denken.”

Tesla is geen AV

Het is niet de eerste keer dat er kritiek komt op de Autopilot van Tesla. Grootste verwijt is dat Tesla er niet genoeg op wijst dat de Autopilot hooguit een rijassistent is, en dat de auto’s geen autonome voertuigen zijn. Integendeel, Elon Musk deed er onlangs weer een schepje bovenop door te verkondigen dat zijn auto’s nog dit jaar volledig zelfstandig kunnen rijden en dat het vanaf 2020 mogelijk moet zijn om Tesla’s als zelfrijdende deeltaxi in te gaan zetten.

Noorwegen

De praktijk is echter anders, en de problemen beperken zich niet alleen tot de VS want ook in Noorwegen zijn er problemen. Het feit dat er dit jaar al bijna 40.000 Tesla’s zijn verkocht klinkt weliswaar al een succesverhaal, volgens de Süddeutsche Zeitung ontaard het ‘succes’ in een nachtmerrie. De krant schrijft dat het aantal klachten van Tesla-rijders over hun auto’s zich ophoopt, en dat bij geen enkele andere autofabrikant het aantal klachten per auto zo hoog is.

Volgens Thomas Iversen van de Noorse consumentenbond gaat het vooral om een groot aantal kleine zaken die Tesla niet onder controle krijgt. En dat zorgt voor frustratie bij kopers. “De serviceafdeling is weliswaar uitgebreid, maar nog steeds zijn ze onderbemand.”