Bij Gatik AI denken ze een gat in de markt te hebben gevonden. Ze gaan geen robots meenemen die het stukje van de auto naar de voordeur overbruggen, zoals Ford wil doen, ook komen ze niet met zelfrijdende trucks of robottaxi’s voor personenvervoer. In plaats daarvan richten ze zich op lokale distributie met lichte, zelfrijdende bedrijfsvoertuigen. Als basis gaat Gatik AI uit van Ford Transits die worden uitgerust met de naar eigen zeggen Niveau 4 autonome rijtechniek van het bedrijf. De auto’s kunnen zo per dag 300 kilometer afleggen binnen een specifiek gebied.

Middle mile

Oprichter en CEO Gautam Narang gelooft dat ze het gat kunnen dichten van de ‘middle mile delivery’ tussen grote transporteurs en lokale distributie, ook door samen te werken met giganten als Amazon, FedEx en bijvoorbeeld auto-onderdelen distributeurs of medische bedrijven. De distributiekosten van die last mile zouden met 50 procent omlaag kunnen, denken de oprichters van Gatik AI. Deze strategie heeft inmiddels een aantal investeerders aangetrokken en sowieso een belangrijke partner opgeleverd: Walmart. Veel details zijn hierover nog niet bekendgemaakt, behalve dat beide bedrijven binnenkort met een gezamenlijke dienst komen.

Overigens is Gatik AI niet de enige waarmee Walmart in zee gaat, de supermarktketen werkt ook samen met Waymo en zit in een testprogramma met startup Udelv dat ook boodschappen bezorgt met zelfrijdende auto’s.