Aurora Innnovation is het geesteskind van een aantal oud-werknemers van Google, Tesla en Uber. Het techbedrijf ontwikkelt hard- en software voor autonome auto’s en heeft inmiddels een vloot aan testauto’s rondrijden in San Francisco, Palo Alto en Pittsburgh

Aurora Drive

In een verklaring laat FCA weten het ‘Aurora Driver’ systeem in commerciële voertuigen als de Ram Truck te willen gebruiken, maar de deal zou volgens bronnen ook de voertuigen onder het Fiat Professional label kunnen omvatten. Een tijdschema voor dit alles is echter niet bekend gemaakt. Volgens chief executive van FCA Mike Manley brengt Autora in ieder geval ‘een unieke set vaardigheden in combinatie met geavanceerde en doelgerichte technologie die onze benadering van autonoom rijden aanvult en verbetert’. Hij voegde daar nog aan toe dat FCA ook met andere partners blijft samenwerken ‘om tegemoet te komen aan de wensen van de consument in een snel veranderende markt’.

Feestje

De deal met Aurora onderstreept nogmaals het belang dat autofabrikanten hechten aan de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s voor hun eigen toekomst. Fiat Chrysler verstevigt hiermee zijn concurrentiepositie op het gebied van autonome rijtechniek, en kan gaan wedijveren met General Motors, Ford, Waymo, Uber en andere aanbieders. Desondanks zijn ze laat op het feestje. FCA heeft tot nu toe weinig geïnvesteerd in AV-technologie en heeft eigenlijk alleen nog maar de Chrysler Pacifica minibusjes geleverd die Waymo ombouwt tot zelfrijdende taxi’s. De fusie die FCA in eerste instantie met Renault voorstelde was er deels dan ook op gericht om samen AV’s en elektrische auto’s te ontwikkelen, en de hoge kosten hiervoor te delen.

Startups

Het complete setje van de ‘Big Three’ uit Detroit werkt nu samen met veelbelovende startups in de ontwikkeling van autonome rijtechniek. GM kocht in 2016 al Cruise Automation terwijl Ford een slordige 1 miljard dollar investeert in Argo A.I. Bovendien heeft Cruise ook geld aangetrokken van andere investeerders waaronder Honda en de Japanse techgigant SoftBank. Tegelijkertijd voeren Ford en Volkswagen gesprekken om de inspanningen van VW op het gebied van autonomie te combineren met Argo.

Betekenisvol

In februari nog haalde Aurora 350 miljoen dollar op bij investeerders waaronder webgigant Amazon. Daarnaast liggen er al afspraken met Volkswagen en Hyundai voor het leveren van technologie. Met Fiat Chrysler wil Aurora ‘een betekenisvol businessmodel ontwikkelen voor het leveren van alle voordelen die gepaard gaan met zelfrijdende commerciële voertuigen’ aldus mede-oprichter Sterling Anderson, voormalig hoofdontwerper bij Tesla.