De autoindustrie lijkt soms wel een debutantenbal. Aurora en Fiat Chrysler gaan samenwerken, terwijl Volkswagen en Aurora uit elkaar gaan. In dezelfde week kondigen Aurora en Hyundai aan de banden strakker aan te trekken en Hyundai steekt ook nog eens geld in het Russische techbedrijf Yandex dat werkt aan de technologie voor een robottaxi. In de tussentijd bouwt FCA nog steeds Chrysler Pacificas voor Waymo, dat gezelschap krijgt van Jaguar met de I-Pace. En dan hebben we nog Toyota dat honderden miljoenen investeert in Uber, en BMW en Daimler die hun krachten gaan bundelen om samen autonome rijtechnologie te ontwikkelen. Tot slot heeft Apple een oogje op techstartup Drive.ai en investeert Honda de komende jaren zwaar in GM’s dochterbedrijf Cruise.

Concurrentie aangaan

Iedereen praat dus met iedereen. Ook Volkswagen en Ford zijn hierin geen uitzondering. Dat ze al langer in gesprek zijn is allang geen geheim meer, en het ziet er nu naar uit dat de eerste contracten snel getekend gaan worden. De twee bedrijven voorzien een uitgebreide samenwerking die moet uitmonden in een wereldwijde speler op het speelveld van de autonome auto. Ze willen volgens diverse bronnen in ieder geval de concurrentie aangaan met rivalen als Waymo en Cruise in ambitie en omvang.

Verstandshuwelijk

Dat de deal eerder een verstandshuwelijk is dan een liefdesromance zal niemand verbazen. De traditionele autofabrikanten kunnen niet meer zonder elkaar. De zelfrijdende auto is het strijdveld geworden tussen automakers en techgiganten in een race om robottaxi’s en zelfrijdende auto’s op de markt te brengen. Een miljardenverslindende race die bovendien wordt gecompliceerd door het ontbreken van regelgeving. Desondanks zijn de verwachtingen hooggespannen, Ford CEO Jim Hackett zei eerder dat de markt voor autonome auto’s en andere mobiliteitsdiensten kan groeien naar het astronomische bedrag van 10 triljoen dollar wereldwijd.