BMW maakt hiervoor gebruik van ANSYS’ engineering simulatie-software en de ervaring van het bedrijf om de validatie van veilige AR-systemen te versnellen. “ANSYS’ simulatie-oplossingen bieden een complete virtuele testomgeving voor AV-systemen. Deze simulaties kunnen fysieke tests vervangen en zo helpen AV’s in een fractie van de benodigde tijd de snelweg op te krijgen,” laat het bedrijf in een verklaring weten. De meerjarenovereenkomst vormt de basis voor de ontwikkeling van Niveau 3-voertuigen en de Niveau 4- en 5-technologie van BMW Group, wat uiteindelijk moet resulteren in volledige automatisering voor de BMW iNEXT. Het nieuwe model zal naar verwachting in 2021 worden gepresenteerd.

Virtuele omgeving

“De nieuwe simulatie-toolchain maakt gebruik van de grote hoeveelheden sensordata van BMW, en zal intelligente analyses uitvoeren en scenario’s creëren op basis van statistische relevantie en AR-systeemgevoeligheid. De scenario’s omvatten zowel gebruikelijke rijsituaties als uitzonderlijke gevallen, om alle mogelijke situaties te kunnen beoordelen. Op basis van deze scenario’s zal de toolchain rigoureuze veiligheidstests met de AR-systemen uitvoeren in een zeer veeleisende virtuele omgeving.” ANSYS behoudt de exclusieve rechten op de simulatie-toolchaintechnologie voor uitrol in andere markten.

Eric Bantegnie, vice president en general manager bij ANSYS: “BMW Group is een toonaangevende autofabrikant en zal vervoer zoals we dat nu kennen, met de ontwikkeling van geavanceerde autonome voertuigtechnologieën, drastisch veranderen. Onze samenwerking met BMW is een echte game changer en staat aan de basis van een transformatie in de vervoerssector die zijn weerga niet kent.”